Συνέντευξη: Γιώργος Σακελλαρίδης

SakellaridisΜια αληθινή ιστορία που έγινε τραγούδι και βιβλίο

Ο Γιώργος Σακελλαρίδης είναι μουσικοπαιδαγωγός, διδάκτορας μουσικής παιδαγωγικής, γενικός δάσκαλος και δάσκαλος μουσικής στη Ρόδο. Ενα αληθινό περιστατικό στάθηκε αφορμή για να “γεννηθεί” το “Μήλα γύρω-γύρω στη μέση πορτοκάλι” (εκδόσεις Polaris) και εμείς μιλήσαμε μαζί του για το τραγούδι που έγινε βιβλίο, τον σχολικό εκφοβισμό, την ανθρωπιστική παιδεία και φυσικά τη μουσική.

 

Πείτε μας λίγα λόγια για το “Μήλα γύρω – γύρω στη μέση πορτοκάλι”. Το βιβλίο σας καταπιάνεται με το θέμα της βίας και του ρατσισμού. Πως προέκυψε η ιδέα για τη συγγραφή του;

Το Μήλα γύρω – γύρω στη μέση πορτοκάλι είναι ένα βιωματικό τραγούδι. «Γεννήθηκε» εξαιτίας πραγματικών γεγονότων που έζησα στο σχολείο μου στη Ρόδο. Ένα παιδί της ΣΤ τάξης είχε γίνει ο «αποδιοπομπαίος τράγος» συμμαθητών και συμμαθητριών. Είχε στιγματιστεί ως βρωμιάρης και ανίκανος για οτιδήποτε. Είχε περιθωριοποιηθεί και απορριφθεί. Είχε γίνει θύμα bullying και ρατσιστικής συμπεριφοράς. Για μέρες παρακολουθούσα από κοντά τα γεγονότα, φυσικά και κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Μια μέρα ένα παιδί από το άλλο τμήμα της έκτης τάξης πλησίασε με θετικό τρόπο το παιδί που δεχόταν με βάναυσο τρόπο την ψυχολογική βία και τις ενέργειες εξευτελισμού της προσωπικότητας του. Τι απέγινε; Το λέει το τραγούδι. Μέσα σε ελάχιστες μέρες είχα αποτελειώσει το «Μήλα γύρω – γύρω στη μέση πορτοκάλι». Το πρωτοτραγούδησα στην τάξη του παιδιού-πορτοκαλιού, μια μέρα που εκείνο απουσίαζε.  Χωρίς κανένα σχόλιο. Όταν όμως ζήτησα από τα παιδιά να μεταφέρουν το θέμα από το παραμύθι με τα μήλα και το πορτοκάλι, στην πραγματικότητα, σε ανθρώπινο πλαίσιο δηλαδή, τότε εκείνα κοιτάχτηκαν μεταξύ τους με μια αίσθηση προβληματισμού και ενοχής. Κάποιοι ευτυχώς αναγνώρισαν μέσα στο τραγούδι το «λάθος» της τάξης. Από τότε σταδιακά η κατάσταση άρχισε να αλλάζει και να κάνει την εμφάνιση της η ενσυναίσθηση, η αποδοχή και η αναγνώριση. Μετά, το τραγούδι απέκτησε εικόνα από την Μυρτώ Δεληβοριά και έγινε το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας.

 

milaportokaliaΠως μπορούμε να κάνουμε τα παιδιά να μάθουν να σέβονται τη διαφορετικότητα και να μην την φοβούνται;

Θεωρώ πως τα παιδιά θα κάνουν βήματα στο θέμα του σεβασμού στο διαφορετικό και θα βοηθηθούν να καταλάβουν ότι η διαφορετικότητα εμπλουτίζει τις ζωές μας, αν τα εκθέσουμε από νωρίς στον «πλούτο» του διαφορετικού. Αν τα καλέσουμε να δουν και τη δική τους διαφορετικότητα που θα ήθελαν να την αναγνωρίζουν και να την σέβονται οι άλλοι. Αν τους θυμίζουμε πως δεν κάνουμε στους άλλους εκείνα που αν τα έκαναν σε μας, θα μας πονούσαν. Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να βάλω και πάλι την ποίηση να μιλήσει στα παιδιά, αλλά και σε μας τους μεγάλους. Θα παραθέσω λοιπόν τους στίχους ενός ποιήματος μου που έγινε τραγούδι, καθώς το μελοποίησε η αγαπημένη μου φίλη Λουΐζα Κουλά.

 

Η λέξη διαφορετικός

Ταιριάζει δίχως άλλο

Σε  όλους μας αφού κανείς

Δε μοιάζει με τον άλλο.

 

Φωνάζω  «ναι» στη διαφορά

Φωνάζω «ναι» σε σένα,

Φωνάζω «ναι» στη διαφορά

Φωνάζω «ναι» σε μένα!

Γιατί η ικανότητα αναγνώρισης του άλλου περνά μέσα από την ικανότητα να αναγνωρίζουμε και να εκτιμούμε τον εαυτό μας. Χωρίς ναρκισσιστικές διαθέσεις.

 

Στο «Μήλα γύρω – γύρω στη μέση πορτοκάλι» είχατε και τη βοήθεια της συμβούλου ψυχικής υγείας, κ. Ειρήνης Γιασιράνη. Γιατί θεωρήσατε πως είναι σημαντική η συμβολή της;

Η ανθρωπιστική ψυχολογία με τη οποία συμπλέει η κ. Γιασιράνη, είναι φυσικά σε πλήρη αντιστοιχία με την ανθρωπιστική παιδεία, έτσι όπως προσωπικά τουλάχιστον την αντιλαμβάνομαι. Η πρώτη γραφή του Μήλα γύρω- γύρω στη μέση πορτοκάλι από πλευράς ψυχολογίας είχε κάποιες αστοχίες. Αυτές διορθώθηκαν με την παρέμβαση μιας ειδικού από το πεδίο της ψυχολογίας . Της συντρόφου μου , συμβούλου ψυχικής υγείας, Ειρήνης Γιασιράνη. Συχνά καταφεύγω στις ειδικές της γνώσεις και στην προθυμία της να μου συμπαρασταθεί σε ό, τι γράφω.

 

Πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη συγγραφή παιδικών βιβλίων και μάλιστα με θέματα που «καίνε» (παιδική διατροφή, βία, ρατσισμός);

Θεωρώ ότι είναι ανάγκη και υποχρέωση μας να φέρουμε κοντά στα παιδιά σημαντικά θέματα ανθρωπιστικής διάστασης μέσα από δρόμους της τέχνης όπως η μουσική και η ποίηση. Το έμμετρο μουσικό παραμύθι είναι το δικό μου κύριο εργαλείο για να εκφραστώ μέσα από τις προοπτικές της ανθρωπιστικής παιδείας. Προσωπικά, αντιλαμβάνομαι την ανθρωπιστική παιδεία ως την παιδεία που νοιάζεται για την ευτυχία του ανθρώπου, μέσα όμως από πορείες ήθους και συμβάλει στην πραγμάτωση του με απώτερο στόχο το κοινό καλό. Με το συγγραφικό μου έργο λοιπόν θέλω να υποστηρίξω τις αρχές και τους στόχους της ανθρωπιστικής παιδείας όπως προσωπικά την αντιλαμβάνομαι.

 

Είναι η μουσική τελικά ο καλύτερος τρόπος για να εξηγήσουμε στα παιδιά την πραγματικότητα;      

Με τα παιδιά, θεωρώ πως φτάνουμε πιο ευχάριστα και αποτελεσματικά στην πραγματικότητα περνώντας μέσα από το μεταφορικό, μέσα από το παραμύθι μέσα από τον μύθο. Όταν τα κείμενα είναι αφενός έμμετρα και αφετέρου μελοποιημένα, ενισχύονται οι πιθανότητες να γίνουν πιο ενδιαφέροντα για τα παιδιά. Εξ’ άλλου είναι γνωστό ότι η μουσική, όταν μάλιστα συνδέεται με την κίνηση και τη δραματοποίηση, λειτουργεί ως ένα πλαίσιο ευχαρίστησης και γενικότερης συναισθηματικής ενδυνάμωσης. Η εμπειρία μού λέει λοιπόν πως μπορούμε να προσεγγίσουμε με τα παιδιά, με επιτυχία, σημαντικά ανθρωποκεντρικά θέματα της καθημερινής πραγματικότητας , με όχημα το τραγούδι και τη μουσική.

Αυτό είναι το τραγούδι του Γιώργου Σακελλαρίδη που έγινε βιβλίο:

 

***ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ***ΕΚΛΕΙΣΕ***

Η Κόκκινη Αλεπού και οι Εκδόσεις Polaris σας δίνουν την ευκαιρία να κερδίσετε αντίτυπα του βιβλίου του Γιώργου Σακελλαρίδη, Μήλα γύρω-γύρω στη μέση πορτοκάλι.

Από το διαγωνισμό θα αναδειχθούν τρεις νικητές που θα πάρουν από ένα αντίτυπο.

Όροι του διαγωνισμού:

  • Για να είναι έγκυρη η συμμετοχή σας πρέπει να αφήσετε το σχόλιό σας και το ονοματεπώνυμό σας στα σχόλια παρακάτω.
  • Ο διαγωνισμός ξεκινάει σήμερα Τρίτη 14 Ιουνίου 2016 και ολοκληρώνεται την Παρασκευή 17 Ιουνίου 2016.
  • Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι κάτοικοι Ελλάδας.
  • Οι νικητές ενημερώνονται με e-mail την επόμενη μέρα της λήξης του διαγωνισμού.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

ΜοΜΑ: Curtis Scott

Ο Curtis Scott (αριστερά), υπεύθυνος του εκδοτικού του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA), βρέθηκε τον Οκτώβριο στην Αθήνα και στο πλαίσιο των επισκέψεών του σε σχολεία μίλησε με τη Ζωή Κοσκινίδου για τα βιβλία Τέχνης που απευθύνονται σε παιδιά.

Anna Wilson

Η Anna Wilson γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αυστραλία, σπούδασε και ακολούθησε ακαδημαϊκό δρόμο, ταξίδεψε πολύ και γνώρισε πολλά μέρη. Όμως πάντα αγαπούσε να ζωγραφίζει. Ένα συμβάν στη ζωή της έπαιξε καταλυτικό ρόλο, ώστε να παρατήσει την ακαδημαϊκή της ενασχόληση και να αφιερωθεί σε αυτό που πάντα αγαπούσε αλλά φοβόταν να τολμήσει: να ζωγραφίζει. Κάπως έτσι ξεκίνησε να εικονογραφεί παιδικά βιβλία. Κάπως έτσι συνεργάστηκε με τη συγγραφέα Holly Hughes και μαζί δημιούργησαν αυτό το συγκινητικό και πολύ ατμοσφαιρικό βιβλίο που μιλάει για τη φιλία, τη σημασία της προσφοράς και τη μαγεία του χειμώνα… Με αφορμή την κυκλοφορία στα ελληνικά του βιβλίου “Το αγόρι που έφερε το χιόνι” (εκδ. Μάρτης) η Ζωή Κοσκινίδου μίλησε με την εικονο-γράφο.