Αποκλειστική συνέντευξη: Elena Favilli & Francesca Cavallo

H Francesca Cavallo (Α) και η Elena Favilli (Δ), οι συγγραφείς του “Goodnight Stories for Rebel Girls”

Το “Goodnight Stories for Rebel Girls” κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2016 και έχει καταρρίψει όλα τα ρεκόρ του crowdfunding*. Έχει ήδη μεταφραστεί σε 26 γλώσσες (!) και αυτή τη στιγμή κυκλοφορεί σε Βραζιλία, Τουρκία, Νορβηγία, Μεξικό και Ιταλία, ενώ μέσα στον χρόνο αναμένονται οι εκδόσεις σε Γερμανία, Ισπανία, Πορτογαλία, Δανία, Φινλανδία, Σουηδία, Ταϊλάνδη, Ρουμανία, Ουαλία, Ρουμανία, Αλβανία, Κορέα, Ουκρανία, Κροατία, Πολωνία, Γαλλία, Ουγγαρία, Λιθουανία κ.α. Όσο περιμένουμε στην Ελλάδα να αρπάξει κάποιος εκδοτικός οίκος την ευκαιρία να το δούμε μεταφρασμένο και στα ελληνικά, η Κόκκινη Αλεπού μίλησε με τις δύο δημιουργούς του, την Elena Favilli και την Francesca Cavallo. Οι δύο Ιταλίδες είναι ιδρύτριες της εταιρίας Timbuktu Labs που εδρεύει στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ και ειδικεύεται στην κατασκευή εκπαιδευτικών applications για παιδιά και στην έκδοση παιδικών βιβλίων. Το “Goodnight Stories for Rebel Girls” ήταν ένα προσωπικό τους στοίχημα, να αλλάξουν τον τρόπο που γράφονται τα παιδικά βιβλία, να καταφέρουν να το δουν να βρίσκεται δίπλα στα κρεββάτια όσο το δυνατόν περισσότερων κοριτσιών στον κόσμο, να τους δώσουν την ευκαιρία να διαβάσουν για τις ζωές εκατό σπουδαίων γυναικών και να χτίσουν την αυτοπεποίθησή τους, ώστε να τα βοηθήσουν να φτάσουν πολύ μακριά, θέτοντας υψηλούς στόχους.

 

Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε να δημιουργήσετε το “Goodnight Stories for Rebel Girls” και γιατί χρησιμοποιήσατε την πλατφόρμα Kickstarter;

Δουλεύουμε στο χώρο των media και του παιδικού βιβλίου εδώ και πέντε χρόνια και αυτό που παρατηρήσαμε ήταν ο τρόπος με τον οποίο τα έμφυλα στερεότυπα τρυπώνουν ακόμα στα παιδικά βιβλία όλων των ηλικιών. Δυστυχώς, ακόμα κι αν οι γονείς θέλουν να μιλήσουν στα παιδιά τους για ίσες ευκαιρίες, δεν έχουν τα εργαλεία για να το κάνουν και έχουν πολλές φορές εκφράσει την ανησυχία τους για την έλλειψη δυνατών γυναικείων προτύπων στα παιδιά βιβλία. Αυτός ήταν ο βασικός λόγος που αποφασίσαμε να γράψουμε το βιβλίο. Πριν την έκδοσή του, στείλαμε κάποια δείγματα στους ανθρώπους που έχουν εγγραφεί στο newsletter της Timbuktu Lab για να δούμε ποιες θα είναι οι αντιδράσεις τους. Βάσει αυτών αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε το Kickstarter και το Indiegogo για να συγκεντρώσουμε τα χρήματα που χρειάζονταν για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε μια αυτοέκδοση. Η καμπάνια συγκέντρωσε τα χρήματα σε πάρα πολύ μικρό χρονικό διάστημα, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ στην ιστοριά του crowdfunding.

 

Με ποια κριτήρια διαλέξατε τις εκατό γυναίκες που παρουσιάζετε στο βιβλίο σας; 

Θέλαμε να παρουσιάσουμε γυναίκες από όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες. Και ο λόγος ήταν πως τα παιδικά βιβλία παγκοσμίως δεν υστερούν μόνο σε θέματα φύλου, αλλά και σεξουαλικού προσανατολισμού, θρησκευτικής πίστης, κλπ. Θέλαμε ακόμα να συμπεριλάβουμε γυναίκες με διαφορετικές επαγγελματικές ιδιότητες: μουσικούς, θαλάσσιους βιολόγους, δικαστές, προέδρους, κατασκόπους, σεφ, σέρφερ, ποιήτριες, ροκ τραγουδίστριες. Και τέλος, η επιλογή έγινε βάσει των προσωπικών τους ιστοριών, ιστορίες που θα μπορούσαν να ιντριγκάρουν ένα μικρό παιδί, όπως για παράδειγμα η διάσημη σεφ Τζούλια Τσάιλντ, που ξεκίνησε την καριέρα της σαν κατάσκοπος στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, επινοώντας μαγειρικά σκευάσματα που απωθούσαν τους καρχαρίες από τις υποθαλάσσιες νάρκες, για να μην τις πυροδοτούν!

Γιατί είναι τόσο σημαντικό για τα παιδιά, κορίτσια και αγόρια, να διαβάζουν βιβλία απαλλαγμένα από έμφυλα στερεότυπα;

Το να λες σε ένα παιδί ότι μπορεί ή δεν μπορεί να κάνει κάτι γιατί «είναι αγόρι» ή γιατί «είναι κορίτσι» αποτελεί από μόνο του λάθος πρακτική και στέλνει ένα εντελώς παραπλανητικό μήνυμα στα παιδιά. Γιατί με αυτόν τον τρόπο περιορίζεις τις προσδοκίες τους και τα όνειρά τους χωρίς να λαμβάνεις υπόψη σου τις ικανότητές τους και την προσωπικότητά τους. Τα αναγκάζεις, λοιπόν, να σκεφτούν τι ζηταέι από αυτά η κοινωνία ή καλύτερα τι περιμένει από αυτά σαν αγόρια ή σαν κορίτσια, περιοριζοντάς τους τις δυνατότητές τους και κυρίως τις επιθυμίες τους.

 

Γιατί επιλέξατε τη λέξη “Rebel” (επαναστάτης) στον τίτλο του βιβλίου σας; Θεωρείτε πως είναι πράξη επαναστατική για ένα κορίτσι να ακολουθήσει τα όνειρά του και τις φιλοδοξίες του, αντί να κάνει αυτό που οι άνθρωποι ή κοινωνία προστάζει;

Υπάρχουν πολλά κορίτσια και γυναίκες εκεί έξω που το είναι επαναστάτριες είναι η ελπίδα τους να επιζήσουν, όχι μόνο να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα. Πρέπει να επαναστατήσουν ενάντια σε βίαιους συζύγους, γάμους παιδιών, οικογένειες που δεν τις αφήνουν να σπουδάσουν, προϊσταμένους που δεν τους δίνουν τις προαγωγές που τους αξίζουν γιατί φοβούνται μήπως μείνουν έγκυες και κάνουν παιδιά… Αρα, ναι, ενθαρρύνουμε με τον τρόπο μας τα κορίτσια να μάθουν να επαναστατούν εναντια στην αδικία, γιατί είναι ένα βασικό και πολύ σημαντικό προσόν για μία γυναίκα.

 

Με το βιβλίο πλέον στα ράφια των βιβλιοπωλείων και μια τεράστια επιτυχία στο βιογραφικό σας, θεωρείτε πως καταφέρατε να κάνετε διαφορά στο κομμάτι των παιδικών βιβλίων; Είναι το Rebel Girls το βιβλίο που θα αλλάξει τα πράγματα;

Είναι πολύ σημαντικό για τα κορίτσια να βλέπουν γυναίκεια πρότυπα. Τα βοηθάει να αποκτήσουν περισσότερη αυτοπεποίθηση και να θέσουν υψηλούς στόχους στη ζωή τους. Ερευνες έχουν δείξει ότι μέχρι να φτάσουν στην ηλικία των 6-7 ετών έχουν λιγότερη αυτοπεποίηθηση από ό,τι τα αγόρια της ίδια ηλικίας. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να αλλάξουν τα παιδικά βιβλία της προσχολικής ηλικίας. Για εμάς αυτό το βιβλίο είναι το πιο σημαντικό πρότζεκτ που έχουμε δουλέψει. Ηταν καθαρά προσωπική επιλογή και των δύο, καθώς και οι δύο ενδιαφερόμαστε για τα δικαιώματα των γυναικών και θεωρούμε αναγκαία τη γυναικεία ενδυνάμωση. Στόχος μας είναι να φτάσει το Goodnight Stories for Rebel Girls στο κομοδίνο κάθε κοριτσιού, γιατί είμαστε σίγουρες πως θα τα βοηθήσει να κάνουν μεγάλα, γεμάτα έμπνευση όνειρα και θα τα ενθαρρύνει να παλέψουν για αυτό που είναι και για αυτά που θέλουν να πετύχουν.

Παρά την τεράστια εμπορική επιτυχία του βιβλίου, υπάρχουν κάποιοι που εκφράζουν τη διαφωνία τους στην επιλογή των γυναικών που παρουσιάζονται, για παράδειγμα τη Μάργκαρετ Θάτσερ και την Χίλαρι Κλίντον. Ποια είναι η άποψή σας για αυτό;

Οι γυναίκες πάντα κρίνονται με πιο σκληρά κριτήρια. Τις περισσότερες φορές, αν είσαι γυναίκα πρέπει να είσαι τέλεια για να σε θυμούνται. Στην πατρίδα μας, για παράδειγμα, την Ιταλία, μόνο το 4% των δρόμων έχουν γυναικεία ονόματα. Και από αυτό, το 80% ήταν αγίες. Δηλαδή, δεν αρκεί να είσαι τέλεια, πρέπει να είσαι και αγία για να σε θυμούνται! Είναι εξαιρετικά σημαντικό για εμάς να δείξουμε μέσα από την επιλογή των γυναικών που κάναμε για το βιβλίο ότι η τελειότητα δεν είναι ρεαλιστική προσδοκία για μία γυναίκα και πως δεν χρειάζεται να γίνεσαι αρεστή από όλους συνέχεια για να θεωρηθείς σημαντική. Με διαφορετικούς τρόπους, τόσο η Θάτσερ όσο και η Κλίντον είναι δύο παραδείγματα αυτού που μόλις σας αναφέραμε.

 

Γιατί τελικά πιστεύετε πως έκανε τοσο μεγάλη επιτυχία το βιβλίο;

Η ιδέα μας είχε τεράστια απήχηση στον κόσμο. Το Goodnight Stories for Rebel Girls έσπασε όλα τα ρεκόρ του crowdfunding, ως το βιβλίο που συγκέντρωσε τις περισσότερες δωρεές. Παράλληλα, δημιουργήσαμε μια κοινότητα που ενδιαφέρεται για την ενδυνάμωση των γυναικών και δούλεψε για την πρόωθηση της ιδέας του βιβλίου πολύ πριν ξεκινήσει η καμπάνια. Η εμπειρία μας με την Timbuktu Labs και το digital marketing μας βοήθησε πάρα πολύ να στήσουμε το πλάνο για την προώθηση του βιβίου και να βρούμε υποστηρικτές όχι μόνο για το crowdfunding σε ολόκληρο τον κόσμο. Μια φανταστική ιδεά και πολύ σκληρή δουλειά ήταν τα στοιχεία της επιτυχίας.

 

Πώς κρίνετε τη θέση της γυναίκας στη σημερινή εποχή;

Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία έχει αλλάξει, όμως υπάρχει τεράστιο περιθώριο για βελτίωση. Σκεφτείτε μόνο πόσο θα αλλάξει προς το χειρότερο η υγεία των γυναικών στις ΗΠΑ με την αλλαγή στο σύστημα ασφάλισης με τον τρόπο που το προτείνει η παρουσα κυβέρνηση.

* διαδικτυακή µικροχρηµατοδότηση, συνήθως από απλό κόσμο

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Διαβάστε ακόμα

Ξένια Καλογεροπούλου

Με αφορμή το νέο της εικονογραφημένο βιβλίο που κυκλοφορεί σήμερα από τις Εκδόσεις Μάρτης, μιλάμε με την Ξένια Καλογεροπούλου για