Διαδραστικές αναγνώσεις: 365 Πρώτες Λέξεις

Από την καθημερινότητά μου ως βιβλιοπώλισσα μ’ αρέσει να συγκεντρώνω τις ερωτήσεις των «μεγάλων» που «διαλέγουν για τους…» και «διαβάζουν στους…» μικρούς αναγνώστες. Τις συγκεντρώνω και τις κρατώ στην άκρη του μυαλού μου, με την ελπίδα η έρευνα, η τύχη και η εκδοτική παραγωγή να φέρουν στα χέρια μου τη βιβλιοπρόταση εκείνη που θα απαντάει στις παραπάνω ανάγκες.

Έχει τύχει πολλές φορές μετά από αρκετό καιρό – στην περίπτωση που θα σας αναφέρω μετά από τρία χρόνια – να βρεθεί στα χέρια μου ένα βιβλίο που θα με κάνει να αναφωνήσω «Αυτό το βιβλίο  είναι για την γιαγιά του Γιάννη!». Η γιαγιά του Γιάννη έψαχνε ένα λεξικό για πολύ μικρές ηλικίες. 

Και ιδού! Κρατάω στα χέρια μου ένα βιβλίο γνώσεων των εκδόσεων Δεσύλλα με ηλικιακή ένδειξη 2+, σε επιμέλεια της Dr. Meredith L. Rowe, καθηγήτριας Πρώιμης Μάθησης και Ανάπτυξης στο Χάρβαρντ και εικονογράφηση της Monika Forsberg. Ο τίτλος: «365 Πρώτες Λέξεις» και ανήκει στην σειρά «Λεξερευνητές σε δράση». Περιέχει εικόνες και λέξεις που αφορούν στις πρώτες έννοιες των παιδιών. Ξεκινάει με τα χρώματα, τους αριθμούς, τα σχήματα, συνεχίζει με  τα μέρη του σώματος, αναφέρεται στα συναισθήματα, επισκέπτεται τη φύση, την πόλη, το σπίτι, μιλάει για πράγματα που κινούνται, για πράγματα που βοηθούν, χρησιμοποιεί τα ρήματα είμαι και μπορώ και ολοκληρώνει τις αναφορές στην καθημερινότητα ενός παιδιού, με την αγαπημένη όλων, ημέρα των Χριστουγέννων. Έχει χρήσιμες πληροφορίες στον πρόλογο και στο παράρτημα που βρίσκεται στο τέλος του βιβλίου.

Παραθέτω ένα απόσπασμα. «Εξερευνήστε μαζί έναν κόσμο λέξεων. Τα μικρά παιδιά έχουν έναν εγκέφαλο που απορροφά κάθε εμπειρία και επωφελούνται από την έκθεση σε πολλές λέξεις. Η ανάγνωση αυτού του βιβλίου είναι μία δραστηριότητα στην οποία μπορεί να πάρει μέρος όλη η οικογένεια. Χρησιμοποιείστε τις ίδιες λέξεις μέσα σε όλα τα είδη προτάσεων. Παρατηρήστε πόσο συχνά μπορεί κάθε μέλος της οικογένειας  να χρησιμοποιήσει κάθε λέξη σε καθημερινές  συνομιλίες του».

Προτείνω επίσης, να ξεκινάμε με αυτό το βιβλίο τις αναγνώσεις που μοιραζόμαστε με τα παιδιά. Παίζουμε κι η χαρά πολλαπλασιάζεται! Το ανοίγουμε σε μία τυχαία σελίδα και διαλέγουμε μια λέξη ή μία ομάδα λέξεων που θα τις  ψάξουμε στη συνέχεια, μαζί με τον μικρό μας αναγνώστη, στα βιβλία της βιβλιοθήκης του και θα τις διαβάσουμε στην ροή μιας ιστορίας. Ή και το αντίστροφο. Ξεκινάμε από την ανάγνωση της ιστορίας και την συνδέουμε με τις θεματικές του εικονολεξικού μας!

Η ιστορία για παράδειγμα της Βασιλούς, που ήθελε να φτάσει στην κίτρινη σημαδούρα – το βιβλίο είναι «Η κίτρινη σημαδούρα» των εκδ. Ηλίβατον- μπορεί να συνδεθεί με πολλές θεματικές όπως ενδεικτικά αυτές των χρωμάτων (κίτρινο), της οικογένειας (έχει πάει διακοπές με την μαμά και τον μπαμπά), των αισθημάτων (λύπη, φόβος), για το κολύμπι, για την ακτή, για τα ταξίδια.

Ο καθένας από εμάς έχει τον δικό του προσωπικό τρόπο και τη δική του κουλτούρα με τα οποία προσεγγίζει το χτίσιμο μιας γλωσσικής εμπειρίας. Όλοι οι τρόποι προϋποθέτουν την απόλαυση και την χαρά του μοιράσματος της συγκεκριμένης διαδικασίας  με τα παιδιά. Κάποιοι προτιμούν την αφήγηση ή την ανάγνωση ιστοριών. Αυτός είναι και ο δικός μου αγαπημένος τρόπος. Άλλοι «στέκονται» παραπάνω στα επιμέρους στοιχεία.  Στις λέξεις, στις φράσεις. Το πιο σημαντικό είναι – με όποιο τρόπο κι αν γίνει αυτό -τα παιδιά να εκτεθούν από πολύ μικρά σε «λουτρό γλώσσας και αφήγησης που είναι ένα μεγάλο μέρος του συναισθήματος που διέπει την παιδική φροντίδα» όπως αναφέρει η Marie Bonnafé στο βιβλίο της «Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά» (εκδ. ΕνΤΟΜΩ/ΣΥ.ΜΕ.ΠΕ).

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Διαβάστε ακόμα