Σενάριο: Isaac Rosa
Σκίτσο: Christina Bueno
Μετάφραση: Κορίνα Βασιλοπούλου
Εκδόσεις: Angelus Novus
Πρώτη έκδοση: 2017
Ηλικίες: 12+, 15+
Εκτός από την εφηβεία της, ώρα η Αλίθια έχει να αντιμετωπίσει ακόμα δύο σοβαρά θέματα: το διαζύγιο των γονιών της και το νέο σπίτι που αγόρασε η μαμά της. Ενα σπίτι στο οποίο κατοικούν ακόμα τα φαντάσματα των προηγούμενων ιδιοκτητών. Ενα ημερολόγιο που θα βρει στο πάτωμα της ντουλάπας του νέου της δωματίου, σκονισμένου και παρατημένου, θα τη βάλει σε σκέψεις και θα αρχίσει να αναζητά την προηγούμενη οικογένεια που έμενε εκεί. Λίγο οι καχύποπτοι έως εχθρικοί γείτονες, λίγο η επίσκεψη με τον πατέρα της σε ένα από τα σπίτια που χρησιμοποιούν οι αλληλέγγυοι της Πλατφόρμας των θυμάτων της Υποθήκης, και η έφηβη Αλίθια δεν θα αργήσει να καταλάβει τι είχε συμβεί στο νέο της σπίτι. Ρόλο μεγάλο θα παίξει και η υπερήλικη Κάρμεν Λόπεζ Φουέντες.
Ο Ισπανός συγγραφέας Ισαάκ Ρόσα ζωντανεύει ένα κομμάτι της πολύ πρόσφατης ισπανικής Ιστορίας, με πολύ νωπές ακόμα τις μνήνες, ένα κομμάτι που άγγιξε και την Ελλάδα, ως μία από τις πέντε χώρες του ευρωπαϊκού νότου που πληγώθηκαν αφάνταστα οικονομικά. Η τεράστια κρίση του 2008 και η στεγαστική φούσκα που κόστισε τα σπίτια και πολλές φορές και τις ζωές εκατοντάδων Ισπανών, γίνεται κεντρικό θέμα σε αυτό το εκπληκτικό graphic novel που πρωτοεκδόθηκε στα ελληνικά το 2017. Μέσα από την ιστορία της Αλίθια και των γονιών της, ο αναγνώστης μπαίνει βαθιά στην ιστορία των αμέτρητων εξώσεων που πραγματοποιήθηκαν στην χώρα της Ιβηρικής Χερσονήσου μεταξύ 2008 και 2014. Με πολύ άμεσο και συγκινητικό τρόπο, ο Ρόσα μας κάνει κοινωνούς της ιστορίας τόσων πολλών ανθρώπων που πίστεψαν στη στεγαστική φούσκα και που είδαν τις τράπεζες να τους παίρνουν τα σπίτια τους μέσα σε μία νύχτα για δύο απλήρωτες δόσεις.
Εκτός από την πικρία και την αγανάκτηση, ο Ρόσα φωτίζει και μια άλλη σπουδαία διάσταση του θέματος, αυτής των κινημάτων των πολιτών, της αλληλεγγύης, της κατανόησης και της ομάδας που είναι εκεί για να συμπαρασταθεί και να δράσει ουσιαστικά όταν υπάρχει ανάγκη. Το γκράφικ νόβελ – που ανοίγει με μία από τις πιο χαρακτηριστικές εικόνες της στεγαστικής κρίσης, αυτή με την αστυνομία να φαίνεται μέσα από το ματάκι της πόρτας – φωτίζει τις πτυχές εκείνες του σοβαρού θέματος της οικονομικής καταστροφής της Ισπανίας, μέσα από τη σπουδαία δράση της Πλατφόρμας των Θυμάτων της Υποθήκης. Η χρήση από την πλευρά της σκιτσογράφου Κριστίνα Μπουένο τριών μόνο χρωμάτων (λευκό, μαύρο, πράσινο) είναι σαν να αφιερώνει κατά κάποιο τρόπο το έργο αυτό στην Πλατφόρμα, αφού το πράσινο είναι το χρώμα που χρησιμοποιούν από την αρχή της δημιουργίας τους για τις μπλούζες, τις αφίσες και τα αυτοκόλλητα που χρησιμοποιούν οι αλληλέγγυοι και σχετίζονται με τη δράση της ΠΘΥ. Με αναφορές στο κίνημα των αναγακτησμένων, στη γειτονιά Manoteras της Μαδρίτης, μία από αυτές που χτυπήθηκε από την ανεργία και τις εξώσεις, την ΠΘΥ της Βαρκελώνης και άλλων μεγάλων ισπανικών πόλεων, ο Ρόσα και η Μπουένο μας μεταφέρουν στην Ισπανία της προηγούμενης δεκαετίας και φωτίζουν πτυχές της Ιστορίας που ίσως μας κάνουν να νιώσουμε άβολα. Μέσα όμως από την ιστορία των πρωταγωνιστών τους μας υπενθυμίζουν πως η αλληλεγγύη είναι αυτή που θα σώσει τον κόσμο από τα δεινά.
Δυνατό, σοκαριστικό, πολύ προσωπικό, το “Εζησε εδώ: η ιστορία μιας έξωσης” αξίζει να διαβαστεί από όλους μας.
Το βιβλίο προτάθηκε και στο Book Club της Κόκκινης Αλεπούς, για έφηβους και νέους.