Η Βέρα φυτεύει μια βελανιδιά & ο Σαμ φυτεύει ένα ηλιοτρόπιο

Συγγραφείς: William Petty (βελανιδιά), Kate Petty (ηλιοτρόπιο)
Εικονογράφος Axel Scheffler
Μετάφραση: Μάνος Μπονάνος
Εκδόσεις: Ίκαρος
Χρονιά έκδοσης: 2022
Ηλικίες: 3+, 5+

Στο πρώτο βιβλίο, η Βέρα, μια μικρή αλεπού, αποφασίζει να φυτέψει μια βελανιδιά και τρέχει στην γιαγιά της να μάθει λεπτομέρειες για πώς θα το κάνει. Η γιαγιά την πηγαίνει στο δάσος να της δείξει το αγαπημένο της δέντρο και της δίνει τις πρώτες οδηγίες. Πώς δηλαδή επιλέγουμε ένα υγιές βελανίδι, πώς το κρατάμε νωπό μέχρι να βλαστήσει, πότε θα πρέπει να φυτευτεί και όλα όσα χρειάζονται για να γίνει ένα μικρό δυνατό φυτό έτοιμο για να μπει στο έδαφος, δίπλα στα μεγάλα δέντρα. Ακολουθώντας τις συμβουλές της γιαγιάς και με την βοήθειά της, η Βέρα φυτεύει το βελανίδι και αρχίζει με πολύ φροντίδα να μεγαλώνει την βελανιδιά της.

Με παρόμοιο τρόπο, το άλλο βιβλίο αφηγείται την ιστορία του Σαμ, ενός μικρού γάτου που αγαπάει τον ήλιο και αποφασίζει να φυτέψει ηλιοτρόπια στον κήπο του. Παρακολουθώντας βήμα βήμα την διαδικασία που ακολουθεί ο Σαμ για να τα καταφέρει, τα παιδιά βλέπουν και μαθαίνουν όλη την πορεία των σπόρων μέχρι αυτοί να αναπτυχθούν σε εντυπωσιακά ηλιοτρόπια. Μαζί με την ιστορία, μαθαίνουν πόσο σημαντικές για την επιτυχία της προσπάθειας είναι η υπομονή και η συνεχής  φροντίδα.

Δύο υπέροχα βιβλία με λεπτομερή και περιγραφική εικονογράφηση που εισάγουν τους μικρούς αναγνώστες στον κόσμο των φυτών και τους αποκαλύπτουν σελίδα σελίδα όλη την πορεία από το φύτεμα ενός σπόρου μέχρι τον σχηματισμό και την ανάπτυξη ενός φυτού.

Και στα δύο βιβλία, δίπλα στα «παιδιά» την Βέρα και τον Σαμ, βρίσκονται συνεχώς μια πασχαλίτσα και ένα σκουλήκι που παρακολουθούν την εξέλιξη της ιστορίας και του φυτέματος και δίνουν συμβουλές και πληροφορίες, το ένα πάνω από το χώμα και το άλλο κάτω από αυτό. Μιλούν για το πότισμα, τους σπόρους και την απόσταση που πρέπει να έχουν μεταξύ τους, περιγράφουν τα βλαστάρια που πετάγονται, τις ρίζες, τα πρώτα φύλλα και μαζί με την Βέρα και τον Σαμ περιμένουν να δουν τους κόπους τους να αποδίδουν.

Με ανοιγόμενα παράθυρα που δείχνουν σε κάθε φάση τι γίνεται μέσα στο νερό και στο χώμα, με συντροφιά την πασχαλίτσα και το σκουλήκι, τα παιδιά ακολουθούν την διαδρομή που κάνουν τα σποράκια μέχρι αυτά να βλαστήσουν, να αναπτυχθούν και να γίνουν μεγάλα λουλούδια, φυτά ή και δέντρα.

Ο Axel Scheffler, ο αγαπημένος των παιδιών εικονογράφος των βιβλίων Τικ και Τέλα και των βιβλίων της Julia Donaldson (Γκρούφαλο, Ζογκ, Η φάλαινα και το σαλιγκάρι κά.) χρησιμοποιεί το γνωστό του σχέδιο για να αποκωδικοποιήσει την τέχνη του φυτέματος στο μυαλό των παιδιών και πιθανώς να τα εμπνεύσει για τους δικούς τους πειραματισμούς. Τα βιβλία είναι μέρος της συνεργασίας του με το National Trust, ενός βρετανικού οργανισμού που ιδρύθηκε το 1895 και αφορά την προστασία τόπων ιστορικού ενδιαφέροντος ή μεγάλης φυσικής ομορφιάς.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Ευχαριστώ

Ένα μικρό αγόρι κάνει κάτι διαφορετικό σε κάθε σελίδα: περπατά, ποδηλατεί, κάθεται, είναι με φίλους, τη γάτα του, στο μπάνιο, στο παράθυρο … και σε όλες τις στιγμές του έχει ένα ‘ευχαριστώ’ να πει: σε ζώα, φυτά, πράγματα, ακόμη και στον ίδιο του τον εαυτό! 

Τα ήσυχα βράδια

Η θεματολογία του βιβλίου αυτού περιστρέφεται γύρω από τη νύχτα και απ’ ό,τι συμβαίνει ‘στα σκοτεινά’. Σε τι οφείλεται η ύπαρξη της νύχτας, τι συμβαίνει στο σκοτεινό ουρανό, πως λειτουργεί ο ύπνος, γιατί το μαύρο κυριαρχεί στην όραση του ανθρώπου το βράδυ, ποια η σχέση των ζώων και κάποιων φυτών με τη νύχτα; Αυτές και πολλές άλλες ερωτήσεις που τυχόν έχουμε μεγάλοι και μικροί γύρω από τα λιγότερο φανερά και γνωστά ‘καμώματα της ημέρας’, απαντώνται μέσα σε 19 δισέλιδα.

Ο κύριος Γεμάτος και ο κύριος Αδειανός

Η Christina Bellemo με το απλό, μα βαθιά φιλοσοφικό, κείμενο της κατορθώνει από τις πρώτες μόλις σελίδες του βιβλίου να ανακινήσει τα έντονα, αλλά και τα πιο οικεία συναισθήματα. Με ρήματα όπως «νιώθω», «χρειάζομαι», «φοβάμαι», «συγκινούμαι», που φανερώνουν αμέσως τη συναισθηματική κατάσταση των δύο ηρώων, πετυχαίνει την ταύτιση των αναγνωστών/ριών και παράλληλα τους δίνει τη δυνατότητα να αναστοχαστούν τις έννοιες της συνύπαρξης, της συνδιαλλαγής και της συμπόρευσης.