Monstres et Merveilles – Cabinets de curiosites a travers le temps

Συγγραφέας: Alexandre Galand
Εικονογράφηση: Delphine Jacquot
Εκδόσεις: Seuil Jeunesse
Χρονιά έκδοσης: 2018
Ηλικίες: 9+, 12+


Ένας κροκόδειλος στο ταβάνι, ένας άνθρωπος – γάτα στη γωνία, μια ρίζα μανδραγόρα σ’ ένα βάζο, ένα ρολόι – καράβι αυτόματο που κινείται, το οποίο εκτός από το να δείχνει τις ώρες,  κάνει τους ναύτες να χαιρετάνε, τις φιγούρες να υποκλίνονται στον αυτοκράτορα Κάρολο Κουίντο και στο τέλος από τα κανόνια του βγάζει καπνό. Θα μπορούσαν αυτά και άλλα πολλά περίεργα, παράξενα, σπάνια, ιδιαίτερα αντικείμενα να βρίσκονται στον ίδιο χώρο;

Ποιος δε θα ήθελε να βρεθεί σε ένα Cabinet de Curiosité, σε μια Αίθουσα Αξιοπερίεργων Εκθεμάτων, να βυθιστεί στις νεκρές φύσεις οφθαλμαπάτης, να δει το «Βιβλίο Όλων των Γνώσεων», να παρατηρήσει τους προγόνους των ρομπότ – τα αυτόματα ή τη μηχανική  πάπια που τρώει, πίνει, χωνεύει και κουνάει τα φτερά της όπως η πραγματική, σύμβολο της «μηχανιστικής σκέψης» του Ντεκάτρ; Και συνεχίζοντας την περιήγηση του να βρεθεί σε μια αίθουσα, σα  θεατρική σκηνή, όπου πολλά θαυμαστά συντελούνται ταυτόχρονα: κάποιοι κάθονται και δειπνούν επίσημα στην κοιλιά ενός ιγουανόδοντα, ενώ λίγο πιο εκεί ο Ζωρζ Μελιές προβάλει το Ταξίδι στο φεγγάρι;

Πού μπορεί κανείς να μάθει για τις «βιβλιοθήκες ήχου»; Να ακούσει τη μεγάλη ορχήστρα των ζώων, ακόμη κι αυτών που έχουν εξαφανιστεί από τον πλανήτη μας, να μάθει για τη χρονοκάψουλα που θα αφήσει ένα μήνυμα από εμάς στους ανθρώπους μετά από 500.000 χρόνια ή για την «Κιβωτό των Σπόρων όλης της γης» της Νορβηγίας;

Τα Cabinets de Curiosités ήταν χώροι όπου ευκατάστατοι συλλέκτες συγκέντρωναν και εξέθεταν από τον 16ο έως τον 18ο αιώνα πολλά και διαφορετικά εκθέματα από το φυτικό και ζωικό  βασίλειο και αυτό των ορυκτών, αλλά και αντικείμενα τέχνης, ιατρικά αξιοπερίεργα, ανατομικά μοντέλα, αρχαιολογικά ευρήματα κ.α.  Ήταν οι πρόδρομοι των σημερινών μουσείων, μόνο που τότε ήταν χώροι ιδιωτικοί. Τριακόσια πενήντα επτα (!) ζωγραφισμένα εκθέματα, εμπνευσμένα από τη συλλογή του Φερράντε Ιμπεράτο, στη Νάπολη (1599), ο μουσείο του Άγγλου συλλέκτη Άστον Λέβερ στο Λονδίνο (1775), την Αίθουσα Αξιοπερίεργων Εκθεμάτων του Κρύσταλ Πάλας (1851) και μια φανταστική αίθουσα με μερικά από τα σύγχρονα της εποχής μας θαυμαστά και περίεργα, βρίσκονται συγκεντρωμένα στο βιβλίο – λεύκωμα «Monstres & Merveilles, Cabinets de Curiosities a travers le temps » των Alexandre Galand και Delphine Jacquot, δυστυχώς μόνο για όσους διαβάζουν γαλλικά.

Στο βιβλίο, τα τέσσερα σαλόνια με τα εκθέματα ανοίγουν με αναδιπλούμενες σελίδες  – σα ντουλάπια – σε προσκαλούν να παρατηρήσεις, να αναρωτηθείς «μα είναι δυνατόν;», να διαβάσεις πληροφορίες – μετρημένες σε έκταση –  για το καθένα από αυτά είτε σαν κατηγορία είτε μεμονωμένα, αλλά σε προκαλεί και να τα ανοίξεις ξανά και ξανά για να περιηγηθείς στις αίθουσες του, να κάνεις ένα ταξίδι στο χρόνο.

Η ομορφιά του να συλλέγεις, η αξία των συλλογών στο χρόνο – όταν από προσωπική απόλαυση ενός συλλέκτη γίνονται ιστορικά τεκμήρια, τα θαυμαστά και αξιοπερίεργα, τα παράταιρα  που γεννάει η ίδια φύση που γεννάει και τα «φυσιολογικά», παρατίθενται δίπλα στις προσπάθειες του ανθρώπου να κατανοήσει και να κατακτήσει γνώσεις, κόσμους, το μέλλον. Είναι ένα απολαυστικό βιβλίο γνώσεων, που μας παρουσιάζει το «θαυμαστό» στη διάρκεια του χρόνου, από τον 16ο αιώνα έως τις μέρες μας.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Η κούνια

Ενα εκπληκτικό, πολύ διαφορετικό και ιδιαίτερο εικονογραφημένο βιβλίο, ένα μικρό εργο τέχνης, για τη ζωή και τις στιγμές, καλές ή κακές, αλλά πάνω από όλα τις ιστορίες που γράφουμε όσο διαρκεί η ζωή μας. Αναζητήστε το!

Ο πόλεμος

Η επικαιρότητα φέρνει συνεχώς στο προσκήνιο τη λέξη «πόλεμος». Εμείς οι μεγάλοι στο άκουσμά της κατακλυζόμαστε από εικόνες φρίκης, συναισθήματα φόβου και απελπισίας, κορμιά και ψυχές καταρρακωμένες από το τέρας αυτής της καταστροφής. Μοιραία, λοιπόν, εγείρει την περιέργεια των παιδιών και ρωτάνε «τι είναι ο πόλεμος;»

Μεγάλα μεγάλα συναισθήματα

Τα μεγάλα συναισθήματα των μικρών παιδιών είναι το αντικείμενο του βιβλίου «Μεγάλα μεγάλα συναισθήματα» . Όποιος δεν έχει έρθει αντιμέτωπος με ένα τετράχρονο που κλαίει γοερά γιατί έχασε το παιχνίδι του, δεν μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνουν μεγάλα συναισθήματα μικρών παιδιών.