Ο κόσμος της Σοφίας 2: Η φιλοσοφία από τον Ντεκάρτ ως τις μέρες μας

Συγγραφέας: Jostein Gaarder
Διασκευή: Vincent Zabus, Nicoby
Εικονογράφηση: Vincent Zabus, Nicoby
Μετάφραση: Στέλα Ζουμπουλάκη
Εκδόσεις: Μεταίχμιο – Αλεξάνδρεια
Χρονιά έκδοσης: 2023
Ηλικίες: 10+

Οι περιπέτειες της Σοφίας συνεχίζονται μαζί με την υπέροχη βιωματική της βόλτα στην ανθρώπινη διανόηση, τα πνευματικά ρεύματα και τη φιλοσοφία. Πόσο υπέροχα μπλέκονται όλα σε αυτό το έργο, πόσο καταπληκτικά μεταφέρθηκε σε κόμικ. Το είχα λατρέψει ως παιδί αλλά αν είχα διαβάσει αυτή την εκδοχή σε comic θα ήταν κάτι ακόμα παραπάνω πιστεύω.

Σε αυτόν τον δεύτερο τόμο πάμε πιο κοντά σε όλα. Πιο κοντά στο σήμερα και πιο κοντά στη λύση του πολύπλοκου μυστηρίου, αυτού του παράδοξου. Ας μην ξεχνάμε ότι στον πρώτο τόμο, η Σοφία και ο Αλμπέρτο αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι τίποτε άλλο παρά χαρακτήρες μέσα σε ένα comic. Και αυτό από μόνο του καθιστά τον δεύτερο τόμο εξίσου ενδιαφέροντα. Στον πρώτο τέθηκαν οι βάσεις τόσο από φιλοσοφικής άποψης όσο και από άποψη πλοκής. Εδώ πάμε για το φινάλε, για το τώρα μας και το τώρα της Σοφίας.

Το εκπληκτικό που παρατήρησα είναι ότι μπορείς να διαβάσεις τον δεύτερο αυτό τόμο αυτόνομα. Πολύ εύκολα και εύστοχα οι δύο πρωταγωνιστές Σοφία και Αλμπέρτο εξηγούν την περίεργη κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Οπότε ο αναγνώστης που έπιασε στα χέρια του αυτό τον τόμο, μπορεί να ακολουθήσει και αυτό το μέρος της ιστορίας. Εξαιρετικό κατόρθωμα και ιδιαιτέρως εντυπωσιακό, ειδικά αν φανταστεί κανείς πόσο πολύπλοκη είναι και πόσα επίπεδα έχει αυτή η πλοκή. Η Σοφία είναι χαρακτήρας ενός κόμικ που φτιάχτηκε για τη Χίλντα, την κόρη του δημιουργού και αυτό όλο το διαβάζουμε εμείς. Πολύ… Matrix.

Σε αυτό τον τόμο – παραδόξως και μάλλον σκόπιμα – ο Αλμπέρτο και η Σοφία είναι πιο ζωντανοί πιο… ανθρώπινοι. Όσο αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι παρά νευρικές απολήξεις του δημιουργού τους, τόσο αποκαλύπτεται και ξεδιπλώνεται ο χαρακτήρας τους και αναπτύσσεται η σχέση τους. Και όμως την ίδια ώρα παραμένουν σύμβολα και συμβολισμοί. Ο Αλμπέρτο είναι η λογική με την επιμονή στο φιλοσοφικό ταξίδι και στη λογική επεξεργασία της κατάστασή τους. Η Σοφία είναι το συναίσθημα, το πάθος που θυμώνει και εξεγείρεται, που κινεί και κινητοποιείται. Και τότε τι είναι η Χίλντα; Ο δημιουργός πατέρας της; Και τελικά εμείς που βρισκόμαστε σε αυτό τον κόσμο; Είναι αδύνατον να διαβάσεις τον Κόσμο της Σοφίας και να μην σου γεννηθεί η ιδέα ότι και εσύ μπορεί να είσαι πρωταγωνιστής στην ιστορία κάποιου άλλου.

Από φιλοσοφικής απόψεως, είμαστε πιο κοντά στο σήμερα, πιο κοντά σε αυτά που μας έχουν καθορίσει ως πολιτισμό τώρα, από τον Βολταίρο μέχρι τον Μαρξ και από τον Καντ μέχρι τον Φρόιντ. Δοσμένα με έναν τρόπο που κάνει την φιλοσοφία τόσο ασυναγώνιστα ελκυστική. Το αρχικό κείμενο του βιβλίου ήταν ελκυστικό και σαφές για ένα παιδί, αλλά το κόμικ βοηθά να αποκρυσταλλωθούν οι ιδέες καλύτερα. Άσε που είναι τόσο υπέροχο να βλέπεις εκείνους τους φιλοσόφους να ζωντανεύουν. Επιτέλους, ένας ξυρισμένος Δαρβίνος!

Να το διαβάσετε. Ξανά. Και ξανά. Σε πολλές φάσεις. Διαβάστε το μαζί με τα παιδιά σας. Τί όμορφη κουβέντα που μπορείτε να κάνετε, τι υπέροχο ταξίδι μαζί, τι απίθανες διαφωνίες θα γεννηθούν, πόσες παύσεις με νόημα. Τολμήστε το. Άλλωστε, «το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι είμαστε μια σπίθα αυτής της μεγάλης φωτιάς που αγκάλιασε το σύμπαν πριν από πολλά δισεκατομμύρια χρόνια».

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Η κούνια

Ενα εκπληκτικό, πολύ διαφορετικό και ιδιαίτερο εικονογραφημένο βιβλίο, ένα μικρό εργο τέχνης, για τη ζωή και τις στιγμές, καλές ή κακές, αλλά πάνω από όλα τις ιστορίες που γράφουμε όσο διαρκεί η ζωή μας. Αναζητήστε το!

Ο πόλεμος

Η επικαιρότητα φέρνει συνεχώς στο προσκήνιο τη λέξη «πόλεμος». Εμείς οι μεγάλοι στο άκουσμά της κατακλυζόμαστε από εικόνες φρίκης, συναισθήματα φόβου και απελπισίας, κορμιά και ψυχές καταρρακωμένες από το τέρας αυτής της καταστροφής. Μοιραία, λοιπόν, εγείρει την περιέργεια των παιδιών και ρωτάνε «τι είναι ο πόλεμος;»

Μεγάλα μεγάλα συναισθήματα

Τα μεγάλα συναισθήματα των μικρών παιδιών είναι το αντικείμενο του βιβλίου «Μεγάλα μεγάλα συναισθήματα» . Όποιος δεν έχει έρθει αντιμέτωπος με ένα τετράχρονο που κλαίει γοερά γιατί έχασε το παιχνίδι του, δεν μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνουν μεγάλα συναισθήματα μικρών παιδιών.