Τώρα που έχουμε μπει λίγο στο κλίμα κι έχουμε μάθει όλα τα οφέλη της μεγαλόφωνης ανάγνωσης, δεν έχουμε παρά να ξεκινήσουμε. Πώς όμως; Μέσα από δέκα πολύ απλά βήματα. Πάμε να διαβάζουμε ΔΥΝΑΤΑ!
Τα παιδιά είναι γνωστό – και ανάλογα φυσικά και από την ηλικία τους – ότι χάνουν εύκολα τη συγκέντρωσή τους. Δώστε χρόνο. Και δώστε και σε εσάς χρόνο, αν δεν το έχετε ξανακάνει. Ξεκινήστε με ένα μικρό βιβλίο σε σελίδες που το παιδί να αγαπά. Διαβάστε μόνο 5 λεπτά την πρώτη μέρα και αυξήστε τον χρόνο προοδευτικά.
- Παρατηρήστε τις αντιδράσεις του. Τι του αρέσει, τι όχι;
- Δώστε βάση στην εικονογράφηση, δείξτε του τα αντικείμενα, επαναλάβετε τις λέξεις, ειδικά στα μικρότερης ηλικίας παιδιά που τώρα μαθαίνουν να μιλούν. Θα εκπλαγείτε από τη δύναμη που κρύβουν αυτά τα μικρά μυαλουδάκια και την ικανότητα που έχουν να αφομοιώνουν λέξεις και φράσεις, ακόμα και αν δεν μπορούν καλά καλά ακόμα να μιλήσουν μόνα τους. Μην ξεχνάτε πως η εικονογράφηση είναι το ίδιο δυνατή με το κείμενο, αλληλέπιδρούν, φτιάχνουν μαζί την ιστορία. Πείτε τα χρώματα, δείτε τα σχέδια, τις εκφράσεις στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών της ιστορίας, τα συναισθήματα. Είναι όλα εκεί. Και μπορεί να υπάρχουν κι άλλα κρυμμένα στις εικόνες. Ψάξτε!
- Στα μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, μιλήστε τους για τον/την συγγραφέα και τον/την εικονογράφο. Ποιος/α το έγραψε, ποιος/α το ζωγράφισε, τι άλλο έχει γράψει/εικονογραφήσει;
- Ξεκινήστε συζήτηση με το παιδί/α παράλληλα ή και μετά την ανάγνωση με αφορμή αυτό που διαβάζετε. Του αρέσει ή μήπως θέλει να αλλάξετε βιβλίο; Αν δεν του αρέσει, οι επιλογές είναι απεριόριστες, τα θέματα αμέτρητα, τα είδη επίσης.
- Δεν είμαστε “επαγγελματίες”, μπορεί να είμαστε και πρωτάρηδες, αλλά έχουμε μπροστά μας ένα κοινό που διψάει για θέατρο. Βγάλτε από μέσα σας τον ηθοποιό που κρύβετε και “δώστε ρέστα”. Αλλάξτε φωνές, αλλάξτε τόνο, ύφος. Μην ντρέπεστε, πιστέψτε μας, έχει πολλή πλάκα.
- Κλείστε τα μάτια σας μαζί και προσπαθείστε να φανταστείτε το σκηνικό της δράσης της ιστορίας. Κάθε λέξη, κάθε πρόταση, κάθε σελίδα, ακόμα και εικόνα είναι μια λαβή για να ξεκινήσει μια ακόμα συζήτηση. Αυτό είναι ιδανικό στις μικρές ηλικίες
- Όταν διαβάζετε, βάλτε το δάκτυλό σας κάτω από τη γραμμή που διαβάζετε, σαν να υπογραμμίζεται το κείμενο με ένα αόρατο μολύβι. Αυτό βοηθάει τα μάτια του παιδιού σας και το μυαλό του συνδέσει αυτό που βλέπει (γράμματα) με αυτό που ακούει.
- Δεν είναι κάθε μέρα ίδια και δεν έχουμε κάθε μέρα την ίδια όρεξη. Ούτε εμείς, ούτε τα παιδιά. Αυτό που θέλουμε να «περάσουμε» είναι πως το διάβασμα ενός βιβλίου είναι χαρά, διασκέδαση. Δεν το κάνουμε από υποχρέωση. Αν μια μέρα δεν έχετε διάθεση να διαβάσετε εσείς ή το παιδί μην αγχωθείτε. Εξηγήστε τους τους λόγους που δεν μπορείτε ή ακούστε τους λόγους που το παιδί δεν θέλει (μπορεί να μην του αρέσει το βιβλίο, οπότε το αλλάζουμε, μπορεί να το «τριγυρίζει» κάτι, μπορεί να τσακώθηκε με κάποιον στο σχολείο κλπ) και συνεχίστε την επόμενη ημέρα.
- Το μυστικό είναι ο μιμιτισμός: αν τα παιδιά βλέπουν εμάς να διαβάζουμε, αν στο σπίτι υπάρχει έστω και μια μικρή βιβλιοθήκη, τότε σίγουρα ο σπόρος έχει μπει και είναι στο χέρι μας να αναπτυχθεί και να δώσει καρπούς.
- Είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε τη μεγαλόφωνη ανάγνωση!