H εικαστικός Farida El Gazzar αποτελεί το τρίτο μέλος της ομάδας που δημιούργησε τον “Πρίγκιπα με τα τρία πεπρωμένα” (εκδ. Μάρτης). Η Ελληνοαιγύπτια καλλιτέχνις, με σπουδές στην Αγγλία και την Ελλάδα και επαγγελματική πορεία σε Ευρωπή και Αμερική, δημιουργήσε το κατάλληλο φόντο, ώστε να ξετιλυχθεί πάνω του η ιστορία του Πρίγκιπα. Η Κόκκινη Αλεπού μίλησε μαζί της για το βιβλίο, για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε κατά την εικονογράφησή του και τη σχέση της με την Αίγυπτο και τον αρχαίο της πολιτισμό.
Κυρία El Gazzar, πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τους δύο συγγραφείς των Αρχαίων Αιγυπτιακών Παραμυθιών και τις εκδόσεις Μάρτης;
Η πρόταση έγινε από τις ίδιες τις εκδόσεις και με ενθουσίασε από την πρώτη κιόλας στιγμή. Γνωρίζω πολύ καλά τα βιβλία που έχουν επιμεληθεί, πριν από τον Πρίγκιπα και ήμουν απολύτως σίγουρη ότι θα έχουμε μια πολύ καλή και δημιουργική συνεργασία. Η αισθητική τους είναι άλλωστε κάτι που μου ταιριάζει, θεωρώ πως είναι ένας από τους πιο καλούς εκδοτικούς οίκους που δραστηριοποιούνται στον χώρο του παιδικού βιβλίου. Σε δεύτερη φάση, γνώρισα τους δύο συγγραφείς, την κ. Παπαδοπούλου και τον κ. Χρυσικόπουλο και μέσα από τις ομαδικές μας συναντήσεις και τις συζητήσεις μας, δημιουργήσαμε μια δυνατή ομάδα.
Η καταγωγή σας είναι μεν από την Αίγυπτο, όμως ποια ήταν η επαφή σας και η σχέση σας με τον αρχαίο αιγυπτιακό πολιτισμό πριν από την ενασχόλησή σας με την εικονογράφηση του Πρίγκιπα;
Ο κόσμος της Αρχαίας Αιγύπτου είναι κάτι που με εμπνέει γενικά και από πάντα στη ζωή μου. Τον αντιμετωπίζω με δέος. Μου αρέσει να επισκέπτομαι συχνά την πόλη και το Μουσείο του Καΐρου και να παρατηρώ από κοντά τα διάφορα ευρήματα των ανασκαφών. Αν και το έχω επισκεφτεί πολλές φορές, κάθε φορά που θα βρεθώ εκεί αισθάνομαι πως μου δίνει δύναμη και έμπνευση. Μάλιστα, πριν από μερικά χρόνια μπήκα και σε μία πυραμίδα. Η πιο αγαπημένη μου είναι η ρομβοειδής (ή κυρτή) πυραμίδα που βρίσκεται στην Νεκρόπολη του Νταχσούρ (σ.σ. περίπου 40 χιλιόμετα νότια του Καΐρου και είναι χτισμένη από τον Φαραώ του Αρχαίου βασιλείου Σνεφρού, περίπου το 2600 π.Χ.). Ηταν η πρώτη που χτίστηκε, πριν από την Πυραμίδα της Γκίζας. Δεν την επισκέπτονται πολλοί, γιατί είναι μακριά από την πόλη.
Ποια ήταν τα στοιχεία εκείνα που σας ενέπνευσαν κατά τη διάρκεια της εικονογράφησης του “Πρίγκιπα με τα τρία πεπρωμένα”;
Κυρίως τα χρώματα, το τοπίο και το φως της ερήμου. Με βοήθησαν όμως πολύ και οι τυπωμένες εικόνες που είχα στη διάθεσή μου από αρχαία ευρήματα και τοιχογραφίες, τις οποίες είχα τοιχοκολλήσει και μελετούσα συχνά και ενδελεχώς κατά τη διάρκεια των πρώτων σχεδίων.
Αντιμετωπίσατε κάποιες προκλήσεις κατά τη διάρκεια της εικονογράφησης;
Η κυριότερη πρόκληση ήταν να μπορέσω να δημιουργήσω το εικαστικό εκείνο περιβάλλον που θα ήταν ικανό να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μικρών σε ηλικία αναγνωστών, αλλά και το να μπορέσω να συμπεριλάβω στα έργα τη δική μου αισθητική σαν ζωγράφος.
Υπάρχει διαφορά να δημιουργείτε ζωγραφικά έργα που απευθύνονται σε παιδιά και έργα που απευθύνονται σε ενήλικο κοινό;
Δεν νομίζω πως η ζωγραφική για μεγάλους είναι λιγότερο απαιτητική, από αυτή που απευθύνεται σε παιδιά. Πρέπει να δημιουργήσεις εικόνες που το παιδί να μπορεί να επεξεργαστεί και να κατανοήσει. Ισως θα πρέπει να δημιουργείς εικόνες που να εξηγούν με περισσότερες λεπτομέρειες αυτό που βλέπει. Γενικά όμως, μου αρέσει και προσπαθώ να κρατάω μια ισορροπία και να αφήνω στα παιδιά το περιθώριο να φανταστούν τις σκηνές που περιγράφονται με λόγια.
Διαβάστε εδώ τη συνέντευξη των Εύης Παπαδοπούλου και Βασίλη Χρυσικόπουλου, συγγραφέων του βιβλίου Ο Πρίγκιπας με τα τρία πεπρωμένα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μάρτης.