Συνέντευξη: Άννα Γκουτζουρή

Πριν από έναν χρόνο κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος μια νέα σειρά board books με θέμα την ελληνική μυθολογία. Μικρά σε μέγεθος βιβλία, φτιαγμένα από σκληρό, χοντρό χαρτόνι, με πολλά κινούμενα μέρη ιδανικά για μικρά χεράκια και ανήσυχα μυαλά που φέρνουν σε επαφή τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία με ήρωες όπως ο Ηρακλής, ο Θησέαςκαι ο Οδυσσέας και ιστορίες προσαρμοσμένες στην ηλικία τους. Η σειρά περιλαμβάνιε τέσσερα βιβλία, τα «Δούρειος Ίππος», «Ο Ηρακλής», «Θησέας και Μινώταυρος» και «Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου» και ενθουσίασε τόσο το διψασμένο για board books με μυθολογική θεματολογία κοινό, που δεν άργησε να δημιουργηθεί και μια νέα, αντίστοιχη σειρά βιβλίων, αυτή τη φορά εμπνευσμένη από τους μύθους του Αισώπου. «Λαγός και χελώνα», «Η αλεπού και το λελέκι», «Τζίτζικας και μέρμηγκας» και «Λιοντάρι και Ποντίκι» είναι οι τέσσερις νέοι τίτλοι που βρέθηκαν στις προθήκες των βιβλιοπωλείων εν μέσω πανδημίας στο τέλος του 2020 και που κατάφεραν να κερδίσουν και αυτά το ενδιαφέρον. Με αφορμή τις δύο αυτές σειρές βιβλίων για πολύ μικρά παιδιά με κινούμενα μέρη μιλήσαμε με την Άννα Γκουτζουρή, τη δημιουργό τους.

Η Αννα Γκουτζουρή είναι Αρχιτέκτονας. Αποφοίτησε από το Α.Τ.Ε.Ι. Πολιτικών Έργων Υποδομής στη Σίνδο, έδωσε κατατακτήριες εξετάσεις και πέρασε στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΑΠΘ. Από το 2010 εργάζεται στο αρχιτεκτονικό γραφείο “a plus a architects” με έδρα τη Θεσσαλονίκη, το οποίο διατηρεί μαζί με τη συνεργάτη και φίλη της Άρτεμις Κύρκου. «Όπως θα διαπιστώσετε το “a+a architects” εμπεριέχει πέρα από τα αρχικά του ονόματός μας (Άρτεμις + Άννα) και τις δυο μεγάλες μας αγάπες, την αρχιτεκτονική και την τέχνη (architecture + art), τις οποίες και προσπαθούμε να εφαρμόζουμε σε όλα τα project που αναλαμβάνουμε», αναφέρει η Αννα Γκουτζουρή και συμπληρώνει πως «μπορεί η πρώτη σχολή να μην ήταν τόσο δημιουργική όπως πίστευα τότε, όμως μου έδωσε όλα τα εφόδια για να μπορέσω να ανταπεξέλθω στα νέα δεδομένα και να βρω μια ισορροπία μεταξύ καλλιτεχνικής ελευθερίας που σου προσφέρει η αρχιτεκτονική και επαφής με την πραγματικότητα με την οποία καλείσαι να έρθεις αντιμέτωπος μετά τις σπουδές».

Η Αννα Γκουτζουρή κρατώντας τις κινέζικες εκδόσεις του βιβλίου της “Η περιπέτεια της γραμμής” (εκδ. Beijing 21st Century International Media ltd).

Πώς όμως προέκυψε η ενασχόλησή της με τη δημιουργία παιδικων βιβλίων και πώς συνδυάζεται με την καθημερινή της δουλειά; «Η ενασχόλησή μου με το παιδικό βιβλίο προέκυψε εντελώς τυχαία. Αφορμή στάθηκε το βιβλίο “Yellow Square” του David Carter. Πρόκειται για ένα βιβλίο με κινούμενα μέρη (popup), το οποίο με την καθαρή γεωμετρία και τις τρισδιάστατες κατασκευές του μου κέντρισε το ενδιαφέρον από την πρώτη στιγμή. Στο εξωτερικό είναι πολύ διαδεδομένα αυτού του είδους τα βιβλία, όχι όμως και στην Ελλάδα στον ίδιο βαθμό. Σκέφτηκα, λοιπόν, ότι θα ήταν πολύ ωραίο να δημιουργήσω ένα τέτοιο βιβλίο για την ελληνική αγορά και έτσι προέκυψε «Η περιπέτεια της γραμμής» το πρώτο pop up βιβλίο το οποίο έγραψα και εικονογράφησα. Μην έχοντας καμία εμπειρία για το πως να σχεδιάσω ένα τρισδιάστατο βιβλίο, έπρεπε να χρησιμοποιήσω όλες τις γνώσεις και τα μέσα που είχα ως αρχιτέκτονας ώστε να προκύψει ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα. Ως γραφείο ειδικευόμαστε στον σχεδιασμό χώρων για παιδιά , συνεπώς η εικονογράφηση ήρθε σαν φυσική συνέχεια της αρχιτεκτονικής, από την μεγάλη κλίμακα πέρασα σε μια μικρότερη. Ακολούθησαν και άλλα pop-up βιβλία, board books καθώς και μια σειρά με διαφάνειες, τα οποία είχα την τύχη να εκδοθούν στο εξωτερικό, με τη βοήθεια της ατζέντη μου Cinzia Seccamani και ευελπιστώ να κυκλοφορήσουν κάποια στιγμή και στη Ελλάδα. Η αρχιτεκτονική με βοήθησε, λοιπόν, να πραγματοποιήσω το όνειρό μου, να σχεδιάζω βιβλία με κινούμενα μέρη και διαδραστική εικονογράφηση».

Από το προσχέδιο στο τελικό προϊόν.

Και από την Περιπέτεια της γραμμής βρεθήκαμε να κρατάμε στα χέρια μας οκτώ βιβλία popup, ελληνικής δημιουργίας και θεματολογίας. Καταρχάς, να ρωτήσουμε γιατί board books κι όχι απλά εικονογραφημένα; Και γιατί αυτές οι δύο θεματολογίες; Τι ιδιαίτερο έχουν; «Όπως γνωρίζουμε η ελληνική μυθολογία και οι μύθοι του Αισώπου είναι θέματα κλασικά τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό. Πολλοί εκδοτικοί οίκοι σε διάφορες χώρες στον κόσμο έχουν εκδώσει και συνεχίζουν να εκδίδουν βιβλία για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά με την ίδια θεματολογία, τα οποία είναι όλα απλά εικονογραφημένα. Δεν υπήρχε όμως κάποιο αντίστοιχο φορμάτ για πολύ μικρά παιδιά, δηλαδή ελληνική μυθολογία σε χαρτονένια βιβλία με μηχανισμούς. Η ιδέα λοιπόν δεν είναι δική μου, άλλα των Εκδόσεων Παπαδόπουλος, που με τη μεγάλη εμπειρία στο χώρο θέλησαν να καλύψουν αυτό το κενό. Εγώ απλά είχα τη χαρά και την τιμή να μου εμπιστευτούν αυτό το νέο εγχείρημα. Η δημιουργία και παραγωγή τέτοιων βιβλίων αποτελεί από μόνη της μια πρόκληση. Πρόκειται για ένα απαιτητικό προτζεκτ με αρκετούς περιορισμούς. Καλείσαι να σχεδιάσεις σε ένα αρκετά περιορισμένο μέγεθος, 18Χ18 εκατοστά, μια εικονογράφηση που να μεταβάλλεται σύμφωνα με τον μηχανισμό σε τρία διαφορετικά επίπεδα και προς όλες τις κατευθύνσεις. Αυτό και μόνο σου στερεί την ελευθερία που έχεις στη εικονογράφηση ενός απλού δισέλιδου. Εδώ πρέπει να σχεδιάζεις με ακρίβεια χιλιοστού και να δοκιμάζεις συνεχώς αν όλα λειτουργούν σωστά. Βέβαια, αυτή η πρόκληση είναι που κάνει και όλη τη διαδικασία τόσο ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική. Χαίρομαι τόσο πολύ όταν σχεδιάζω έναν μηχανισμό και βλέπω με έκπληξη πως μεταβάλλεται η εικονογράφηση και φαντάζομαι την έκπληξη που θα έχουν τα μικρά παιδία όταν θα ασχολούνται με το βιβλίο. Συνεπώς, θα έλεγα ότι οι προκλήσεις είναι πολλές, άλλα οι εκπλήξεις ακόμη περισσότερες».

Τα βιβλία της Άννας Γκουτζουρή κυκλοφορούν όλα από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος και απευθύνονται σε παιδιά από 18 μηνών και άνω.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

ΜοΜΑ: Curtis Scott

Ο Curtis Scott (αριστερά), υπεύθυνος του εκδοτικού του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA), βρέθηκε τον Οκτώβριο στην Αθήνα και στο πλαίσιο των επισκέψεών του σε σχολεία μίλησε με τη Ζωή Κοσκινίδου για τα βιβλία Τέχνης που απευθύνονται σε παιδιά.

Anna Wilson

Η Anna Wilson γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αυστραλία, σπούδασε και ακολούθησε ακαδημαϊκό δρόμο, ταξίδεψε πολύ και γνώρισε πολλά μέρη. Όμως πάντα αγαπούσε να ζωγραφίζει. Ένα συμβάν στη ζωή της έπαιξε καταλυτικό ρόλο, ώστε να παρατήσει την ακαδημαϊκή της ενασχόληση και να αφιερωθεί σε αυτό που πάντα αγαπούσε αλλά φοβόταν να τολμήσει: να ζωγραφίζει. Κάπως έτσι ξεκίνησε να εικονογραφεί παιδικά βιβλία. Κάπως έτσι συνεργάστηκε με τη συγγραφέα Holly Hughes και μαζί δημιούργησαν αυτό το συγκινητικό και πολύ ατμοσφαιρικό βιβλίο που μιλάει για τη φιλία, τη σημασία της προσφοράς και τη μαγεία του χειμώνα… Με αφορμή την κυκλοφορία στα ελληνικά του βιβλίου “Το αγόρι που έφερε το χιόνι” (εκδ. Μάρτης) η Ζωή Κοσκινίδου μίλησε με την εικονο-γράφο.