Συνέντευξη: Gunilla Bergstrom

Η πραγματική ζωή κρύβει μια δόση μαγείας

Η Σουηδή συγγραφέας και δημοσιογράφος μιλάει στην Κόκκινη Αλεπού για τον Άλφονς, τον πιο διάσημο από τους χαρακτήρες που εμπνεύστηκε κι έκανε βιβλίο, τα παιδικά βιβλία σήμερα και τις ιστορίες που αγάπησε εκείνη όταν ήταν παιδί. 

Θα θέλατε να μας συστήσατε τον Αλφονς;  
Ο Αλφονς είναι ένα απόλυτα συνηθισμένο παιδί. Σε κάποια βιβλία αναφέρεται πως είναι 4 ετών, ενώ σε άλλα βιβλία εμφανίζεται πιο μεγάλος, γύρω στα 7-8. Οπότε ήδη εκεί εμφανίζεται ένα πρόβλημα, καθώς πολλοί γονείς νομίζουν πως αγοράζουν ένα βιβλίο για πολύ μικρά παιδιά κι άλλοι για πιο μεγάλα.

Τι ήταν αυτό που σας ενέπνευσε να δημιουργήσετε τον χαρακτήρα του;
Ξεκίνησα την καρίερα μου σαν δημοσιογράφος, δουλεύοντας σε μία μεγάλη Σουηδική εφημέριδα. Το γράψιμο για μένα ήταν μια καθημερινή διαδικασία, άρα δεν είχε τεράστια διαφορά να γράψω ένα βιβλίο. Ήταν φυσικά κάτι διαφορετικό, αλλά το γράψιμο, το κείμενο, οι λέξεις ήταν εκεί, τις ήξερα. Όταν έγραψα το πρώτο μου βιβλίο, ο εκδότης μου μού ζήτησε να εικονογραφήσω την ιστορία μου. Δεν ήταν βιβλίο του Άλφονς το πρώτο μου και η επαφή μου με την εικονογράφηση είχε περισσότερο να κάνει με τη ζωγραφική που έκανα όταν ήμουν παιδί. Προέρχομαι από μία καλλιτεχνική οικογένεια, οπότε υπήρχε από πολύ μικρή ηλικία επάφη με τη ζωγραφική. Όμως, όταν μου ζητήθηκε να ζωγραφίσω τις εικόνες που θα συνόδευαν το βιβλίο ήταν σαν να επέστρεψα στα παιδικά μου χρόνια. Το να γράφω ήταν κάτι πολύ συνηθισμένο για μένα. Η εικονογράφηση όμως ήταν αυτό που διασκέδαζα πιο πολύ από όλα.

Ποιος πιστεύετε πως είναι ο βασικός λόγος που τα βιβλία με ήρωα τον Αλφονς είναι τόσο αγαπητά στο κοινό;
A, αυτή είναι μια ερώτηση που μου την κάνουν πολύ συχνά. Πραγματικά, δεν είναι κάτι που κάνω εγώ, είναι κάτι που το αποφασίζει ο αναγνώστης. Είναι αδύνατο να ξέρω τι είναι αυτό που τα κάνει τόσο δημοφιλή. Το κείμενο είναι αυτό που σε κάνει να αγαπάς ένα βιβλίο, ο χαρακτήρας που μπορείς ίσως να ταυτιστείς, η απλότητα της ιστορίας.

Στα βιβλία του Άλφονς παρατηρούμε την απουσία του χαρακτήρα της μητέρας. Στις ιστορίες που γράψατε αναφέρεται μόνο ο μπαμπάς του και καμιά φορά η γιαγιά του. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Η αλήθεια είναι πως αυτό παραξένεψε πολύ και το κοινό στη Σουηδία. Δεν το πολυσκέφτηκα να σας πω. Μου ήρθε τελείως φυσικά να παραλείψω να αναφέρω τη μητέρα. Γιατί άλλωστε πρέπει πάντα να αναφέρεται μια μητέρα; Επαιξε βέβαια ρόλο ότι είχα κι εγώ έναν καταπλητικό πατέρα οπότε, όταν άρχισαν να εκδίδονται περισσότερα βιβλία, αποφάσισα πως δεν χρειάζεται να αναφέρω στις ιστορίες μου πόσα αδέρφια μπορεί να έχει ο Άλφονς, αν έχει πατέρα ή μητέρα ή τέλος πάντων πώς είναι δομημένη η οικογένειά του. Για μένα αυτό που ήταν πιο σημαντικό ήταν να δώσω βήμα στη φωνή των παιδιών κι όχι των μεγάλων. Ήταν σαν να υπήρχε μια διαμάχη στα παιδικά βιβλία ανάμεσα στους μεγάλους και τα παιδιά, στους ενήλικους συγγραφείς και τους μικρούς αναγνώστες. Σχεδόν ποτέ δεν ακουγόταν η άποψη των παιδιών. Ηταν λοιπόν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία τα παιδιά να ταυτιστούν με τον Άλφονς: μπορεί κάποια να είχαν μόνο έναν γονιό, η μητέρα να μην υπάρχει ή να προέρχονται από χωρισμένους γονείς ή ακόμα και να υπάρχουν και οι δύο και μην εμφανίζονται στην ιστορία. Άφησα τα παιδιά να αποφασίσουν αν ο Άλφονς έχει οικογένεια και πώς είναι αυτή η οικογένεια. Αυτή η ερώτηση είναι μια ερώτηση που θα την έκανε μόνο ένας ενήλικας. Τα παιδιά δεν ενδιαφέρονται για τη σύσταση της οικογένειας. Τα νοιάζει μόνο η ιστορία, να τα διασκεδάσει, να τα κάνει να γελάσουν.

Πόσα βιβλία γράψατε τελικά με ήρωα τον Αλφονς;
Το πρώτο βιβλίο ήταν το Καληνύχτα, Άλφονς, αν και να σας πω την αλήθεια δεν είχα ποτέ σκοπό να γίνω συγγραφέας και εικονογράφος. Ημουν πολύ ευχαριστημένη με τη δουλειά μου σαν δημοσιογράφος. Το έβλεπα κυρίως σαν χόμπι, σαν κάτι επιπλέον. Ομως, η δουλειά μου μού έδωσε πολύ ελεύθερο χρόνο να κάνω και κάτι άλλο παράλληλα. Στην πορεία πήρα μια υποτροφία για πέντε χρόνια από τη Σουηδική Ακαδημία Συγγραφέων, κάτι που μου επέτρεψε να συνεχίσω να γράφω βιβλία για παιδιά. Αν και ποτέ δεν είχα σχεδιάσει κάτι τέτοιο, έγραψα τελικά 25 βιβλία για τον Άλφονς συν πολλά άλλα με άλλους ήρωες. Το αστείο είναι πως κάθε φορά που έβγαινε ένα ακόμα έλεγα «δεν θα ξαναγράψω άλλο βιβλίο για τον Άλφονς».

Σε μια συνέντευξή σας είχατε κάποτε αναφέρει πως δεν σας ενδιαφέρουν οι πριγκίπισσες και οι υπερήρωες, αλλά οι περιπέτειες της αληθινής ζωής. Τι είναι λοιπόν αυτό που σας δίνει το έναυσμα να γράψετε;
Στη Σουηδία πριν από 50 χρόνια είχαμε βιβλία τα οποία υπήρχαν για να μορφώνουν τα παιδιά (εκπαιδευτικά) ή που περιείχαν κάποιο μήνυμα ή ηθικό δίδαγμα. Τα τελευταία όμως πολλά χρόνια, όχι μόνο στη Σουηδία αλλά σε όλη τη Σκανδιναβία, υπάρχουν πολλά και διαφορετικά βιβλία που μιλάνε μέσα από στιχάκια για τη ζωή, τη φύση, τα ζώα, τη γεωγραφία, ακόμα και το φανταστικό ή το διάστημα με ωραίες εικονογραφήσεις. Υπάρχουν και οι πριγκίπισσες και οι υπερήρωες, αλλά όχι μόνο αυτοί. Για μένα είναι πιο σημαντικό να γράψω για την πραγματικότητα, την καθημερινότητα. Γιατί αυτή η πραγματική ζωή κρύβει μια δόση μαγείας. Η Αστιντ Λίντγκρεν ήταν αυτή που άνοιξε το δρόμο στους συγγραφείς παιδικών βιβλίων να γράφουν ιστορίες πέρα από το φανταστικό ή το διδακτικό. Εγώ από την άλλη ενδιαφέρομαι περισσότερο για τις ανθρώπινες σχέσεις και ειδικά αυτές ανάμεσα στα παιδιά και τους μεγάλους και την ψυχολογία και προσπαθώ να τα εντάξω αυτά στις ιστορίες μου.

Ποια ήταν τα αγαπημένα σας βιβλία όταν ήσασταν παιδί;
Η Πίπη Φακιδομύτη της Αστριν Λίντγκρεν, οι ιστορίες του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν που με διασκέδαζαν πολύ, όπως και ο Ροβινσώνας Κρούσος του Ντάνιελ Ντεφόε. Και φυσικά τα βιβλία της Enid Blyton, τα οποία οι γονείς μας θεωρούσαν πως ήταν πολύ «κακά» βιβλία, κακή λογοτεχνία που δεν είχε τίποτα να μας προσφέρει. Εμείς όμως τα διαβάζαμε με την καλυτερή μου φίλη μετά μανίας και γελούσαμε!

————————————————————————————–

Ποια είναι η Gunilla Bergstrom; Γεννήθηκε στις 3 Ιουλίου 1942 στο Γκέτεμποργκ και μετακόμισε στην Στοκχόλμη το 1966 για να ξεκινήσει την καριέρα της σαν δημοσιογράφος. Το 1971 κυκλοφόρησε το πρώτο της παιδικό βιβλίο (Mias pappa flyttar) και μία χρονιά αργότερα εκδόθηκε το πρώτο από τα 25 -τελικά- βιβλία της σειράς με πρωταγωνιστή τον Αλφονς, το Καληνύχτα, Αλφονς. Τα βιβλία της έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 30 γλώσσες κι έχουν πουλήσει πάνω από 8 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, τα 4 από τα οποία μόνο στη Σουηδία. Στην Ελλάδα έχουν κυκλοφορήσεις από τις Εκδόσεις Μάρτης πέντε βιβλία, τα Καληνύχτα, Αλφονς, Ωρα για πάρτι, Αλφονς, Απαπα Αλφονς, Κάνε γρήγορα, Άλφονς και Σκανταλιάρη Αλφονς! Το 2012 η Σουηδική κυβέρνηση της απένημε το Illis Quorum, ένα βραβείο που στα ελληνικά σημαίνει “Για αυτούς που η δουλειά τους το αξίζει” (For Those Whose Labors Have Deserved It) και απονέμετε σε όσους έχουν συμβάλλει με το έργο τους στον Σουηδικό πολιτισμό, την επιστήμη ή την κοινωνία.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

ΜοΜΑ: Curtis Scott

Ο Curtis Scott (αριστερά), υπεύθυνος του εκδοτικού του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA), βρέθηκε τον Οκτώβριο στην Αθήνα και στο πλαίσιο των επισκέψεών του σε σχολεία μίλησε με τη Ζωή Κοσκινίδου για τα βιβλία Τέχνης που απευθύνονται σε παιδιά.

Anna Wilson

Η Anna Wilson γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αυστραλία, σπούδασε και ακολούθησε ακαδημαϊκό δρόμο, ταξίδεψε πολύ και γνώρισε πολλά μέρη. Όμως πάντα αγαπούσε να ζωγραφίζει. Ένα συμβάν στη ζωή της έπαιξε καταλυτικό ρόλο, ώστε να παρατήσει την ακαδημαϊκή της ενασχόληση και να αφιερωθεί σε αυτό που πάντα αγαπούσε αλλά φοβόταν να τολμήσει: να ζωγραφίζει. Κάπως έτσι ξεκίνησε να εικονογραφεί παιδικά βιβλία. Κάπως έτσι συνεργάστηκε με τη συγγραφέα Holly Hughes και μαζί δημιούργησαν αυτό το συγκινητικό και πολύ ατμοσφαιρικό βιβλίο που μιλάει για τη φιλία, τη σημασία της προσφοράς και τη μαγεία του χειμώνα… Με αφορμή την κυκλοφορία στα ελληνικά του βιβλίου “Το αγόρι που έφερε το χιόνι” (εκδ. Μάρτης) η Ζωή Κοσκινίδου μίλησε με την εικονο-γράφο.