Ιστορίες γραμμένες στις φόδρες των βιβλίων

Οι φόδρες των βιβλίων, δηλαδή οι δύο πρώτες και οι δύο τελευταίες σελίδες τους που είναι από τη μία πλευρά κολλημενες στο σκληρό εξώφυλλο, δεν αποτελούν μόνο πρακτικό κομμάτι της τυπογραφίας και της βιβλιοδεσίας, αλλά πολλές φορές λειτουργούν ως μέρος ή προέκταση της ιστορίας που πρόκειται να ή μόλις τελειώσαμε να διαβάζουμε.

Ειδικά τα τελευταία χρόνια πολλοί εικονογράφοι παιδικών βιβλίων επιλέγουν να ξεκινούν την ιστορία τους αν όχι από το εξώφυλλο, τότε από τη φόδρα στην αρχή του βιβλίου, δίνοντας απλώς κάποια στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά δίνουν πολλές φορές το έναυσμα να ξεκινήσει η ανάγνωση, που μπορεί να ακολουθεί τη γραμμή αφήγησης της ιστορίας ακριβώς όπως την έχουν επιλέξει ο συγγραφέας και ο εικονογράφος, μπορεί όμως και όχι, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια δεύτερη αφήγηση, μια δεύτερη ιστορία.

Οι φόδρες στις αρχές της τυπογραφίας ήταν απλά λευκά χαρτιά, που έμπαιναν για να προστατέψουν τις μέσα σελίδες του βιβλίου από τη φθορά της χρήση και του χρόνου. Με την πάροδο των ετών, ο λόγος ύπαρξής τους ήταν για να στηρίζεται το βιβλίο στο σκληρό εξώφυλλο, ενώ έπαψαν να είναι και μονόχρωμες, απέκτησαν εικόνες, χρώμα, χαρακτήρα. Τις περισσότερες φορές σε εκείνα τα πρώτα χρόνια της τυπογραφίας είχαν εικόνα σαν μάρμαρου, ενώ άλλες φορές τις χρησιμοποιούσαν για να τυπώσουν κάποιον χάρτη ή και για να τοποθετηθεί το ex-libris, το βιβλιόσημο του ιδιοκτήτη του βιβλίου ή της βιβλιοθήκης στην οποία ανήκε το βιβλίο. Στην πορεία τα ex-libris (που στα λατινικά σημαίνει “από τα βιβλία του“), έγιναν τα βιβλιόσημα, το σήμα που τυπώνεται στο εσώφυλλο του βιβλίου και δείχνει τον εκδοτικό οίκο, που είναι και ιδιοκτήτης του.

Στη σημερινή τυπογραφία και ειδικά στο παιδικό βιβλίο, οι φόδρες αποτελούν έναν κενό καμβά που ο εικονογράφος θα επιλέξει ή όχι να αρχίσει την ιστορία του, να παίξει με τον αναγνώστη ή να την αφήσει απλώς μονόχρωμη ή με κάποιο επαναληπτικό σχέδιο. Πάμε λοιπόν να δούμε μερικά μόνο παραδείγματα βιβλίων που οι εικονογράφοι εκμεταλλεύτηκαν τις φόδρες, κάποια που η αφήγηση ξεκινά από τη φόδρα και ολοκληρώνεται στη φόδρα στο τέλος , άλλα που μας ορίζουν τον τόπο και τον χρόνοα και άλλα που δίνουν κάποια στοιχεία για να μας βάλουν στην ατμόσφαιρα της ιστορίας.

Στο βιβλίο της Αργυρώς Πιπίνη “Μελάκ, μόνος”, ο Αχιλλέας Ραζής επιλέγει να μας δώσει ήδη το πρώτο στοιχείο της ιστορίας, το θέμα του, από τη φόδρα. (Καλειδοσκόπιο, 2016).
Με έναν χάρτη επέλεξε να ανοίξει την ιστορία της Ελένης Σβορώνου ο Χρήστος Κούρτογλου. Άλλωστε οι χάρτες ήταν και παραμένουν κλασικά στοιχεία που βλέπουμε στις φόδρες, για να ορίσουν τον τόπο και πολλές φορές και τον χρόνο (Για να ζούμε ελεύθεροι, Μεταίχμιο, 2021).
Τον τόπο, το νησί της Σύρου, επέλεξε να δηλώσει και η Ευτυχία Ηλιάδου στη φόδρα του βιβλίου της “Ο ακροβάτης και οι άλλοι” (Μάρτης, 2019).
Διακοσμητικός ο ρόλος της φόδρας στο βιβλίο της Φωτεινής Στεφανίδη “Το κοτσύφι” (Καλειδοσκόπιο, 2023), εικόνες που όμως θα συναντήσουμε και στο εσωτερικό του βιβλίου.
Διακοσμητικός και εδώ ο ρόλος της φόδρας, με τον εικαστικό Αλέξη Κυριτσόπουλο να δίνει την εορταστική ατμόσφαιρα (Ξαφνικά τα Χριστούγεννα, Κέδρος, 2005).
Στο βιβλίο “Κανονικά” (Καστανιώτης, 2023) της Μαρίας Λυκαρτσή, η εικονογράφος Ντανιέλα Σταματιάδη βάζει ένα στοιχείο που θα βρούμε στη συνέχεια σε ολες τις σελίδες του βιβλίου, θέλοντας να προετοιμάσει τον αναγνώστη για αυτό που θα επακολουθήσει. Η ρωγμή στα αριστερά της φόδρας είναι μόνο η αρχή.
Στο “Η βαλίτσα με τα μυστικά του κύριου Μπένγιαμιν” σε κείμενο και εικόνες της Pei – Yu Chang (Φουρφούρι, 2022) η φόδρα του βιβλίου ανοίγει όπως ακριβώς μια παλιά βαλίτσα, αποκαλύπτοντας το ύφασμα που την καλύπτει και τα ζωνάρια που ασφάλιζαν τα αντικείμενα μέσα της.
Έναν δευτεραγωνιστή της ιστορίας του Γιώργου Σακελλαρίδη στο βιβλίο “Μήλα γύρω-γύρω στη μέση πορτοκάλι” (Polaris, 2014) επέλεξε να μας συστήσει η εικονογράφος του βιβλίου, η Μυρτώ Δεληβοριά, έναν χαρακτήρα τόσο μικρό, αλλά τόσο σημαντικό στην εξέλιξη της πλοκής.
Τα πρόσωπα των δευτεραγωνιστών του βιβλίου της Αλίκης Γιαννάκη και του Ματθαίου Αμανατιάδη “Μαμούν” (Μικρή Σελήνη, 2020) επέλεξε να παρουσιάσει και η εικονογράφος Στέλλα Δημητρακοπούλου, πήγαινοντας όμως ένα βήμα παραπέρα και παίζοντας με την εικόνα και τα συναισθήματα, με τον ίδιο τρόπο που αυτά εναλλάσονται και στην ιστορία.
Στο “Ενας αρκούδος μια φορά” της Ελένης Γερουλάνου (Πατάκης και Μουσείο Μπενάκη, 2018) η Ίριδα Σαμαρτζή χρησιμοποιεί τον χώρο που της δίνει η φόδρα για να μας δώσει ένα στοχείο της ιστορίας. Το ίδιο στοιχείο το χρησιμοποιεί και στο τέλος, προσθέτοντας όμως όλες εκείνες τις λεπτομέρειες που βοηθούν τον αναγνώστη να μάθει περισσότερα για τους δημιουργούς και το ίδιο το βιβλίο.
Και στην “Αμάλια” (Ίκαρος, 2019) του Αντώνη Παπαδεοδούλου, η Ντανιέλα Σταματιάδη χρησιμοποιεί τον χώρο της φόδρας για να ξεκινήσει την ιστορία, να θέσει τον χώρο και να ορίσει το συγκεκριμένο σκηνικό, ενώ στο τέλος η φόδρα χρησιμοποιείται για να δώσει και εδώ στον αναγνώστη περισσότερα στοιχεία για τη δημιουργία του βιβλίου, εντάσσοντας όμως και τους ίδιους τους δημιουργούς του στην ιστορία, παρουσιάζοντάς τους σαν να κάνουν μια cameo εμφάνιση, όπως συμβαίνει στο σινεμά.
Στο βιβλίο της Amy Novesky “Cloth Lullaby: The woven life of Louise Bourgeois” (2016, Abrams Books), η εικονογράφος Isabelle Arsenault επιλέγει να “ντύσει” τη φόδρα του βιβλίου με το αγαπημένο χρώμα της Bourgeois και να το “δέσει” με την υφασμάτινη ράχη που κοσμεί το εξώφυλλο του βιβλίου.
Στο βιβλίο της “Το δικό μου μουσείο” (εκδ. Πουά, 2019) η Emma Lewis μας χαρίζει τη δυνατότητα να αποκτήσουμε το δικό μας “Ex-Libris”, γράφοντας το όνομά μας στη φόδρα του βιβλίου.
Τέλος, ο Ιρλανδός εικαστικός και δημιουργός παιδικών βιβλίων Oliver Jeffers επιλέγει να χρησιμοποιήσει στο βιβλίο του “Η τύχη του Φαούστο” (Ικαρος, 2020) την παραδοσιακή τυπογραφία και να γεμίζει τις φόδρες του βιβλίου του με μοτίβα μαρμάρου, όπως ακριβώς γινόταν κάποτε.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

5: Mάρια Μπαχά

Κάθε μήνα ένας εικονογράφος που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα γράφει στην 8220 Κόκκινη Αλεπού 8221 για τα πέντε πιο