Κέλλυ Ματαθία Κόβο: “Η εικονογράφηση παιδικού βιβλίου έχει μια ελευθερία χωρίς όρια”

Mέρος της εικονογράφησης από το βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά “Ποιος έκανε πιπί στον Μισισιπή;”

H πρώτη γνωριμία με τη δουλειά της Κέλλυ Ματαθία Κόβο έγινε μέσα από την επανέκδοση του βιβλίου του Ευγένιου Τριβιζά “Ποιος έκανε πιπί στον Μισισιπή; (εκδ. Μεταίχμιο, 2013). Ηταν ένα από τα πρώτα «μεγάλα» βιβλία που μπήκαν στην παιδική βιβλιοθήκη και αγαπήθηκε από την αρχή πολύ. Ποια είναι όμως η Κέλλυ Ματαθία Κόβο; Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1959 και σπούδασε Graphic Design και Εικονογράφηση στο Neri Bloomfield Academy of Art and Design, στη Χάιφα του Ισραήλ και εργάζεται στον χώρο της γραφιστικής, της εικονογράφησης παιδικών βιβλίων και της ζωγραφικής. «Από μικρή μου άρεσε να ζωγραφίζω αλλά, παρά την ενθάρρυνση των εκάστοτε δασκάλων, οι γονείς μου δεν θεωρούσαν πως αυτά που έκανα ήταν άξια ιδιαίτερης προσοχής. Τα έβρισκαν πολύ “παιδικά”. Εμένα όμως με ταξίδευαν. Κατά την διάρκεια των σπουδών μου ανακάλυψα ότι οι “παιδικές” ζωγραφιές μου όχι μόνο είχαν κάτι το ιδιαίτερο, αλλά μου έδιναν και τρομερή χαρά. Μια πηγή χαράς που δεν στερεύει…», μας λέει η ίδια η δημιουργός για το πώς αποφάσισε να ασχοληθεί με την εικονογράφηση παιδικών βιβλίων.

Όμως, πως συνδυάζεται η γραφιστική με την εικονογράφηση; «Υπάρχει μεγάλη διαφορά στην προσέγγιση. Είναι διαφορετικοί κόσμοι. Η γραφιστική έχει σαν κύριο στόχο να μεταφέρει μυνήματα, έννοιες ή ιδέες με έναν τρόπο οπτικό και άμεσο, επιδιώκοντας να προκαλέσει στον θεατή συγκεκριμένα συναισθήματα. Λειτουργεί με επικοινωνιακούς κώδικες και κανόνες αισθητικής και σχεδιαστικής ισορροπίας. Η εικονογράφηση παιδικού βιβλίου έχει μια ελευθερία χωρίς όρια. Δεν επιβάλλει κανόνες ως προς το σχεδιασμό η την τεχνική. Τα ξεχνάς όλα, βρίσκεις το παιδί μέσα σου και πας. Κι όπου σε βγάλει η φαντασία σου. Όμως έχει μεγάλες απαιτήσεις αισθητικής και σεβασμού στην παιδική ψυχή και νοημοσύνη. Αυτός είναι και ο μόνος κανόνας που προσπαθώ να ακολουθώ».

Η Κόβο έχει συνεργαστεί με πολλούς συγγραφείς, μεταξύ των οποίων ο Ευγένιος Τριβιζάς, η Σοφία Μαντουβάλου, η Μάρω Λοΐζου, η Ρένα Ρώσση-Ζαΐρη κ.ά., ενώ έχει τιμηθεί με τον Έπαινο του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για το βιβλίο Η Κότα Που Έγινε Αβγό της Σοφίας Μαντουβάλου (εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 2004), έχει λάβει το Βραβείο Εικονογράφησης του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για την εικονογράφηση του βιβλίου Η Νύχτα Τρέχει Να Συναντήσει Την Ημέρα της Μάρως Λοΐζου, (Καλέντης, 1988) και έχει αναγραφεί στον Τιμητικό Πίνακα της IBBY – International Board On Books For Young People, για την εικονογράφηση του Βιβλίου Το Ποτάμι Τρέχει Να Συναντήσει Τη Θάλασσα της Μάρως Λοΐζου (Καλέντης, 1988). «Κάθε βιβλίο για να το εικονογραφήσω πρέπει πρώτα να το αγαπήσω, να το αισθανθώ και να το ερωτευτώ. Είναι μια διαδικασία που παίρνει λίγο χρόνο. Έχω εικονογραφήσει 15 βιβλία όλα κι όλα. Όλα τα αγαπώ, καθένα για το δικό του λόγο και περιεχόμενο. Κάποια έχουν γίνει πιο δημοφιλή από άλλα, αλλά αυτό δεν έχει σχέση μόνο με το δικό μου κομμάτι δουλειάς. Αν τώρα έπρεπε να διαλέξω το πιο αγαπημένο μου, ίσως αυτό να ήταν το Ποιός έκανε Πιπί στον Μισισιπή του Ευγένιου Τριβιζά. Και αυτό γιατί την εποχή που το έφτιαχνα, κατά την διάρκεια κάποιων καλοκαιρινών διακοπών, τα παιδιά μου και τα παιδιά των φίλων μου ήταν σε αυτή την τρυφερή ηλικία και είχαν γίνει “πειραματόζωα”!  Και καθώς συνέχεια χοροπηδούσαν δίπλα μου όταν ζωγράφιζα, στο μυαλό μου είχαν γίνει όλα παπιά! Ήταν η πηγή έμπνευσης αυτού του βιβλίου. Τους το χρωστάω.»

Η πιο πρόσφατη δουλειά της στο κομμάτι της εικονογράφησης είναι Το Κουμπί της Αγάπης και ο Πρίγκιπας που δεν είναι πια Μικρός, του Βαγγέλη Ηλιόπουλου που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη πριν λίγο καιρό.

Περισσότερα για την Κέλλυ Ματαθία Κόβο εδώ.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

5: Σοφία Τουλιάτου

Κάθε μήνα ένας Έλληνας εικονογράφος γράφει στην “Κόκκινη Αλεπού” για τα πέντε πιο αγαπημένα του εικονογραφημένα βιβλία, καινούρια ή παλιά,

5: Βασίλης Κουτσογιάννης

Κάθε μήνα ένας Έλληνας εικονογράφος γράφει στην “Κόκκινη Αλεπού” για τα πέντε πιο αγαπημένα του εικονογραφημένα βιβλία, καινούρια ή παλιά,

5: Ελίζα Βαβούρη

Κάθε μήνα ένας εικονογράφος που ζει και εργάζεται στην Ελλάδα γράφει στην “Κόκκινη Αλεπού” για τα πέντε πιο αγαπημένα του