Μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη: καλή αρχή με ένα βιβλίο!

Η νέα σχολική χρονιά βρίσκεται προ των πυλών και στις σελίδες των δασκάλων κυκλοφορούν λογής ice breakers. Παιχνίδια και μπίνγκο ερωτήσεων για να γνωριστούμε καλύτερα με τους μαθητές μας. Εμείς πάλι θα ξεκινήσουμε με ένα βιβλίο.

Υπάρχει καλύτερος τρόπος για να σπάσει ο πάγος των πρώτων ημερών από το να διαβάσουμε μαζί ένα βιβλίο; Κάνοντας κύκλο, μαθαίνοντας να ακούμε και να μιλάμε με τη σειρά μας, μυούμενοι στην τέχνη του καλού ακροατή και σεβόμενοι τις απόψεις των άλλων. Μέσα από την ανάγνωση ενός βιβλίου ενσωματώνουμε τους κανόνες της ομάδας χωρίς να πούμε κουβέντα γι’αυτούς, χωρίς να τους γράψουμε σε λίστες και πίνακες «και να τους αναρτήσουμε σε εμφανές σημείο της τάξης».

Για όσους και όσες έχουμε την τάξη μας για δεύτερη φορά τα πράγματα είναι πιο εύκολα, καθώς μπορούμε να επιλέξουμε το πιο κατάλληλο βιβλίο αφού ήδη γνωρίζουμε τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Για όσους και όσες από εμάς παίρνουμε μια καινούρια τάξη ίσως είναι λίγο πιο δύσκολο. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με ένα εικονοβιβλίο που έχει λιγότερα έως καθόλου λόγια, αλλά μπορεί να ανοίξει μπροστά μας νέους κόσμους, να διεγείρει τη φαντασία μας, να μας καλέσει να μοιραστούμε τις απόψεις μας. Πέρα από αυτά, ένα καλό εικονοβιβλίο διαβάζεται με το ίδιο ενδιαφέρον από αναγνώστες διαφορετικών ηλικιών, ενώ βοηθάει να ανταποκριθούν στην ανάγνωση παιδιά που δε γνωρίζουν ακόμη καλά τη γλώσσα ή έχουν μαθησιακές δυσκολίες. Το «Είναι τέρας;» του Αχιλλέα Ραζή (εκδ. Καλειδοσκόπιο), το «Μην περάσεις τη γραμμή» των Isabel Mihnos Martins και Bernardo Carvalho (εκδ. Μικρή Σελήνη) ή η εξαιρετική τριλογία του Aaron Becker “Το Ταξίδι” (εκδ. Φουρφούρι) είναι μια πρώτη επιλογή. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά και ενδιαφέροντα τόσο ανάμεσα στις ελληνικές εκδόσεις όσο και σε ξένες. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με ένα βιβλίο με χιούμορ και περιπέτεια ή μυστήριο που τα παιδιά τα λατρεύουν. Είναι μεγάλη η λίστα εδώ! Όρεξη να έχουμε να ψάχνουμε. Τα βιβλία που καλλιεργούν τη διαπροσωπική νοημοσύνη και ενισχύουν την ψυχική ανθεκτικότητα όπως το «Γέτι, η δύναμη του ακόμη» και το «Ημερολόγιο θετικής σκέψης» της Μαρίνας Γιώτη είναι μια ενδιαφέρουσα επιλογή.  

Ανεξάρτητα από την επιλογή που θα κάνουμε η διάδραση που θα έχουμε με τα παιδιά θα μας αποκαλύψει και τη δυναμική της τάξης αλλά και του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Θα βοηθήσει ώστε να νιώσουν όλα ασφαλή και ευπρόσδεκτα σε ένα περιβάλλον που τα ωθεί να εκφραστούν με τον δικό τους προσωπικό τρόπο. Θα βοηθήσει κι εμάς να γνωριστούμε και να συνεργαστούμε καλύτερα όχι μόνο με τα παιδιά της τάξης μας αλλά και με τους συναδέλφους. Με το άλλο τμήμα της ίδιας τάξης μπορούμε να φτιάξουμε παιχνίδια που να αφορούν το βιβλίο που διαβάσαμε όλοι μαζί. Με τους δασκάλους των εικαστικών μορούμε να ζωγραφίσουμε ή να φτιάξουμε σελιδοδείχτες και άλλες κατασκευές, με τους δασκάλους της μουσικής να φτιάξουμε τραγούδια, μουσικά παιχνίδια ή ηχοτοπία. Με τους γυμναστές να αναπροσαρμόσουμε γνωστά κινητικά παιχνίδια με αφορμή το βιβλίο που διαβάσαμε ή να επινοήσουμε νέα. Με τους δασκάλους Θεατρικής Αγωγής  να παίξουμε παιχνίδια ρόλων ή να δραματοποιήσουμε σκηνές του βιβλίου.

Όπως και να ‘χει ας μη βιαστούμε να μπούμε στα βαθιά κι ας μετατρέψουμε τις πρώτες μέρες του σχολείου σε πραγματική γιορτή…γιατί η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται!

Καλή σχολική χρονιά γεμάτη βιβλία!

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

«Όποιο κι αν είναι το πρόβλημα, η λύση είναι η Βιβλιοθήκη»

Αρκετές φορές αυτές τις δύο ημέρες σκέφτηκα πως «όποιο κι αν είναι το πρόβλημα, η λύση είναι η Βιβλιοθήκη»… αρκεί η Βιβλιοθήκη να είναι μέρος μιας πολιτικής, εκπαιδευτικής και όχι μόνο, να είναι στελεχωμένη με τους κατάλληλους ανθρώπους, να είναι ανοιχτή και ευέλικτη, να είναι βιώσιμη.

Το βίντεο της εκδήλωσης για το Διαβάζω Δυνατά 2024

Το Σάββατο 2 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε στο βιβλιοπωλείο Koukoubook στην Καλλιθέα η κεντρική εκδήλωση του “Διαβάζω Δυνατά”, της καμπάνιας του ηλεκτρονικού περιοδικού “Κόκκινη Αλεπού” για τις μεγαλόφωνες αναγνώσεις και τη μαγεία που κρύβουν, η οποία βιντεοσκοπήθηκε και μπορείτε να παρακολουθήσετε παρακάτω.