Μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη: Ταξίδι στην Πορτογαλία

Φωτογραφία Denise Jans / Unsplash

Τα παιδιά λατρεύουν τα ταξίδια. Με λίγη βοήθεια από εμάς μαθαίνουν να αγαπούν και τα βιβλία κι αυτό θα είναι στ’αλήθεια ευτύχημα γιατί, κατά πως λέει ο Μισέλ ντε Ουναμούνο, «ο φασισμός γιατρεύεται με το διάβασμα και ο ρατσισμός με το ταξίδι». Ελπίζω μέσα από την ψυχή μου οι άνθρωποι, μικροί και μεγάλοι, να ταξιδεύουν και να διαβάζουν περισσότερο.

Στο Βιβλιοδρόμιο αλλά και στην τάξη μου «οργανώνω», συχνά ως «ταξιδιωτικός πράκτορας»,  λογοτεχνικά ταξίδια που ξεκινούν από μια ενδιαφέρουσα πτήση με εκτυπωμένα εισιτήρια για τις θέσεις (τα παιδιά το λατρεύουν, ειδικά τα μικρότερα), δέσιμο των ζωνών και επίδειξη των κανόνων ασφαλείας, με πρωινό σερβιρισμένο από την αφεντιά μου στη θεση αεροσυνοδού και φυσικά πάντοτε επικεφαλής του πιλοτηρίου.  

Ο προορισμός του ταξιδιού άλλοτε είναι έκπληξη και επιλέγεται από εμένα και άλλοτε αποφασίζεται μαζί με τα παιδιά. Χρειάζεται λίγη προετοιμασία, αφού επιλεγεί, για να συγκεντρωθεί το κατάλληλο οπτικοακουστικό υλικό καθώς και τα βιβλία ή τα αποσπάσματα από τα βιβλία που θα αξιοποιηθούν. Απαραίτητη αποσκευή η διάθεση για εξερεύνηση που υπόσχεται έντονες συγκινήσεις στη διαδρομή μέσα από την Ιστορία και τη Γεωγραφία, τη μουσική, τις εικαστικές τέχνες, τη λογοτεχνία.

Στο Βιβλιοδρόμιο με τον Αμαντέο, τον οδηγό του τραμ της διάσημης γραμμής 28*, γνωρίσαμε τη Λισαβόνα. Μάθαμε για την Επανάσταση των Γαρίφαλων, είδαμε τον ρόλο που έπαιξε στην ιστορία της Πορτογαλίας η γεωγραφική της θέση. Ο Λάζαρο και η Αμάλια**, που την πετύχαμε να τραγουδάει σε μια υπαίθρια αγορά, γέμισαν την τάξη με νότες και μας γνώρισαν την πορτογαλική κιθάρα και τα τραγούδια της Αμάλια Ροντρίγκεζ, της βασίλισσας των φάντο. Ακούσαμε το τραγούδι σύμβολο της επανάστασης «Grândola, Vila Morena» τραγουδισμένο από την ίδια στην προσπάθειά της να απαντήσει στην κατηγορία πως ήταν φιλική προς τη δικτατορία του Σαλαζάρ και η οποία την είχε πονέσει τόσο που της προκάλεσε κατάθλιψη.

Ολοκληρώνω πάντα το ταξίδι μου με ένα οδοιπορικό στη χώρα που γνωρίζουμε. Υπάρχουν για τον σκοπό αυτό εξαιρετικά ντοκιμαντέρ στο Ερτφλιξ, που αρχικά προτείνω, αλλά καθώς, έχουν ημερομηνία λήξης, εναλλακτικά αναζητώ υλικό και στο Youtube.

Σας προσκαλώ να επιβιβαστείτε στη σελίδα του Βιβλιοδρόμιου για να ταξιδέψετε, όχι μόνο στην Πορτογαλία, αλλά και στην Ιαπωνία παρέα με τη Γιαγόι Κουσάμα, τον Νίκο Καζαντζάκη και τον Λευκάδιο Χερν και στη Νορβηγία με τον Ρόαλντ Νταλ.

Κλείνοντας εύχομαι καλά ταξίδια σε όλους και όλες με τη φράση του Νίκου Καζαντζάκη «οι μεγαλύτεροι ευεργέτες στη ζωή μου στάθηκαν τα ταξίδια και τα ονείρατα». 

*Γραμμή 28, Davide Cali & Magali Le Huche, μτφρ. Μυρσίνη Γκανά, Εκδόσεις Ίκαρος

**Αμάλια, Αντώνης Παπαθεοδούλου & Ντανιέλα Σταματιάδη, εκδόσεις Ίκαρος

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη: οι λέξεις δημιουργούν κόσμους ολόκληρους

“Αν μου ζητούσε κάποιος να να του πω έναν μόνο λόγο για τον οποίο αγαπώ και υπηρετώ τη μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη, είκοσι χρόνια τώρα, είναι γιατί πιστεύω πως είναι ο μόνος τρόπος για να συνυπάρχουμε με ίσους όρους”.

Ένα λίγο διαφορετικό άρθρο για τη μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη από την εκπαιδευτικό Ελευθερία Καλούδη.

Διαβάζω Δυνατά 2024

Το «Διαβάζω Δυνατά» είναι η ετήσια καμπάνια του ηλεκτρονικού περιοδικού «Κόκκινη Αλεπού» που έχει ως βασικό στόχο να κάνει ευρέως γνωστή την πρακτική των μεγαλόφωνων αναγνώσεων στα παιδιά από τους γονείς, τους φροντιστές και τους εκπαιδευτικούς τους. Γιορτάζεται κάθε χρόνο την 1η Φεβρουαρίου και αποτελεί υπενθύμιση για το πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η μεγαλόφωνη ανάγνωση στη ζωή και την ανάπτυξη των παιδιών, αλλά και στην καλλιέργεια της αγάπης για τα βιβλία και τη λογοτεχνία.