Διάσημος εικονογράφος, brand illustrator, ιδρυτής του δημιουργικού γραφείου Viva&Co στο Τορόντο του Καναδά και από τους βασικούς συνεργάτες του περιοδικού The New Yorker, ο Frank Viva είναι γνωστός – μεταξύ άλλων – και για τη δημιουργία μερικών από τα πιο καλαίσθητα παιδικά βιβλία (A Trip To The Bottom Of The World With Mouse, A Long Way Away, Sea Change) και φυσικά τη συνεργασία του με το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Η Σάρλοτ και ο Φρανκ είναι οι πρωταγωνιστές των δύο βιβλίων που ανέθεσε το ΜoMA στον Viva. Και τα δύο έχουν να κάνουν με την Τέχνη. Το ένα καταπιάνεται με τον κινηματογράφο και το δεύτερο με την αρχιτεκτονική.

 

Στην περίπτωση της Σάρλοτ (Η μικρή Σάρλοτ σκηνοθέτις) η ιστορία μιλάει για ένα κορίτσι διαφορετικό από τα παιδιά της ηλικίας της. Η Σάρλοτ λατρεύει το άσπρο και το μαύρο όχι μόνο στα ρούχα και στα αντικείμενα, αλλά κυρίως στο σινεμά. Αγαπάει τα ασπρόμαυρα φιλμ και παρακολουθεί συχνά μαζί με τους γονείς της στην ταινιοθήκη της Νέας Υόρκης παλιές κινηματογραφικές ταινίες (άμεση αναφορά μέσω της εικονογράφησης στον Vittorio De Sica και την ταινία του Κλέφτης Ποδηλάτων). Ο γάτος της ο Μουντζούρης είναι ο βασικός πρωταγωνιστής των βίντεο που τραβάει η ίδια. Κανείς από τους δασκάλους και τους συμμαθητές της όμως δεν φαίνεται να καταλαβαίνει την αγάπη της για αυτή τη μορφή τέχνης και κυρίως, απορούν που λατρεύει τόσο πολύ το άσπρο και το μαύρο. Μια μέρα και καθώς τριγυρίζει στους διαδρόμους και τις αίθουσες του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης, θα συναντήσει μια γυναίκα που θα την εντυπωσιάσει πολύ: είναι η Σκάρλετ, η οποία εργάζεται στο τμήμα κινηματογράφου του μουσείου. Οι δυο τους φαίνεται να έχουν πολλά κοινά και η Σκάρλετ μυεί την μικρή Σάρλοτ στη μαγεία των πρώτων κινηματογραφικών ταινιών. Εκείνη είναι που θα την εμπνεύσει να δημιουργήσει περισσότερες και καλύτερες ταινίες, που θα της δώσει την ευκαιρία να δει όλος ο κόσμος την πρώτη της ταινία, που θα της ανοίξει τον δρόμο για να δει πέρα από το άσπρο και το μαύρο.

 

Ο Φρανκ από την άλλη (Ο μικρός Φρανκ αρχιτέκτονας), ζει με τον παππού του, τον μεγάλο Φρανκ και τον πιτσιλωτό σκύλο του τον Εντι στη Νέα Υόρκη. Ο Φρανκ είναι αρχιτέκτοντας, όπως άλλωστε και ο παππούς του. Του αρέσει να χτίζει κτίρια και αντικείμενα από διάφορα υλικά, όπως ρολά από χαρτιά υγείας ή βιβλία, κουτάλια, πιάτα! Ο,τι πέσει στα χέρια του. Ομως ο παππούς του έχει διαφορετική άποψη: τα κτίρια πρέπει να είναι ίσια και οι καρέκλες κι αυτές ίσιες, όχι στριφτές ή κυματιστές! Μια μέρα θα βρεθούν στο ΜoMA και θα ανακαλύπτουν μαζί τεράστιας σημασίας και ομορφιάς αρχιτεκτονικά δημιουργήματα. Ο μεγάλος Φρανκ έκπληκτος θα τα παρατηρεί όσο αλλάζει γνώμη για την αρχιτεκτονική που νόμιζε πως ήξερε και ο μικρός Φρανκ θα πάρει έμπνευση για τις δικές του δημιουργίες. Γυρνώντας στο σπίτι μαζί οι δυό τους θα φτιάξουν υπέροχες κατασκευές, εντελώς αντισυμβατικές, όπως ακριβώς αυτές που είδαν στο μουσείο.

 

 

Το υπέροχο με τα δύο βιβλία του Frank Viva είναι πως και στα δύο υπάρχουν αναφορές σε δημιουργούς που δύσκολα θα συναντούσε κανείς σε παιδικά βιβλία. Στο βιβλίο της Σάρλοτ γνωρίζουμε την Λότε Ράινιγκερ, Γερμανίδα σκηνοθέτις η οποία υπήρξε πρωτοπόρος στη δημιουργία animation. Η ταινία της Οι περιπέτειες του πρίγκηπα Αχμετ που παρακολουθεί η Σάρλοτ μαζί με την Σκάρλετ στο βιβλίο είναι η παλαιότερη σωζόμενη ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλο μήκους. Οσο η Σάρλοτ μιλάει με την Σκάρλετ, στο γραφείο της υπάρχει ένα βιβλίο για τους Εξπρεσιονιστές του σινεμά της Βαϊμάρης, ενώ στους τοίχους υπάρχουν κρεμασμένες αφίσες από ταινίες με πρωταγωνιστή τον Charlie Chaplin και την επίσης διάσημη ηθοποιό του βωβού κινηματογράφου Louise Brooks. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στον Ζαν (Χανς) Αρπ, τον Γαλλογερμανό γλύπτη, ζωγράφο και συγγραφέα, πρωτοπόρο της αφηρημένης τέχνης και του ντανταϊστικού κινήματος, ενώ τέλος το βιβλίο μας μιλάει για το σπουδαίο Τμήμα Κινηματογράφου του ΜοΜΑ, στο οποίο φυλάσσονται περισσότερες από 30.000 ταινίες κάθε είδους, αναμεσα στις οποίες η ταινία του Andy Warhol για το Empire State Building, ο Ψαλιδοχέρης του Tim Burton και οι πειραματικές ταινίες του Stan Brakhage (Σταν Μπράκατζ) o οποίος σχεδίαζε και ζωγράφιζε απευθείας πάνω σε φιλμ!

Ο Φρανκ από την άλλη μαζί με τον παππού του μας συστήνουν τεράστιες φιγούρες της Αρχιτεκτονικής: τον Frank Gehry που σχεδίασε μεταξύ άλλων το Μουσείο Guggenheim στο Μπιλμπάο της Ισπανίας και τον Πύργο του Ανόβερου, τον Frank Lloyd Wright, δημιουργό του αρχιτεκτονικού μοντέλου “Η πόλη Broadacre“, τη Charlotte Perriand, γνωστή για τις εφαρμογές νέων υλικών και σύγχρονης τεχνολογίας και τον Arthur Young, εφευρέτη και ειδικό στα ελικόπτερα! Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε τον Εντι, τον σκύλο του Φρανκ, ο οποίος πήρε το όνομά του από ένα σκύλο για τον οποίον κατασκεύασε ο Frank Lloyd Wright ένα σπιτάκι μετά από παράκληση ενός μικρού αγοριού!

 

 

Πέρα από την ευκαιρία για μια γενναία βουτιά στον τεράστιο και φανταστικό κόσμο της Τέχνης, τα δυο αυτά βιβλία μιλούν βαθιά στην καρδιά των αναγνωστών, μικρών και μεγάλων, για την ανάγκη να μένουμε πιστοί στα θέλω μας, να έχουμε εμπιστοσύνη σε εμάς και τις δυνατότητές μας και να αγκαλιάζουμε τον υπέροχα περίεργο εαυτό μας! Παράλληλα, προσπαθούν (και νομίζω τα καταφέρνουν) να αλλάξουν την ιδέα που έχουν τα περισσότερα παιδιά για τα μουσεία (τα βρίσκουν βαρετά και αδιάφορα) και δείχνουν το μουσείο σαν ένα χώρο μάθησης αλλά και διασκέδασης  με πολλά ενδιαφέροντα πράγματα που απευθύνονται όχι μόνο σε μεγάλους, αλλά και σε μικρούς επισκέπτες. Το μικρό σχετικά κείμενο, αλλά πολύ πλούσιο σε πληροφορίες, τα καθιστά ιδανικά για παιδιά ηλικίας από 5 ετών και άνω. Και τα δύο βιβλία κυκλοφορούν στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Μέλισσα σε μετάφραση των Βαγγέλη Ηλιόπουλου (Η μικρή Σάρλοτ σκηνοθέτις) και του Χρήστου Μπουλώτη (Ο μικρός Φρανκ αρχιτέκτοντας).