Η μελέτη της Ιστορίας είναι προσωπική απόλαυση όπως και η ανάγνωση ενός βιβλίου. Και τα δύο καλλιεργούνται.
Το μάθημα της Ιστορίας ήταν το αγαπημένο μου στο σχολείο. Σε όλες τις βαθμίδες τα ιστορικά γεγονότα γαργαλούσαν το ενδιαφέρον μου. Θυμάμαι στο Λύκειο, την περίοδο των Πανελληνίων εξετάσεων την άρνηση και τη δυσκολία μου να ανταποκριθώ στην «παπαγαλία» της Ιστορίας για την επιτυχία. Για εμένα η Ιστορία ήταν και είναι σκέψη, έρευνα, κριτική… Κατανόηση του παρόντος μέσω των διαδικασιών του παρελθόντος.
Ευτυχώς είχα μία εξαιρετική καθηγήτρια στη Γ’ Λυκείου που είχε καταλάβει τόσο την αγάπη μου στην ιστορία όσο και τη δυσκολία μου. Τότε λοιπόν μου είχε πει: «απάντησε στις ερωτήσεις όπως εσύ κρίνεις, μην ξεχάσεις να αναφέρεις το ιστορικό γεγονός. Αυτό να είναι η βάση της όποιας απάντησης σου. Αν θες να σχολιάσεις, σκέψου τον σχολιασμό σου σε σχέση με αυτό. Θυμήσου όσα έχεις διαβάσει και ανέφερε τις πηγές σου». Ακολούθησα τις συμβουλές της και έγραψα άριστα.
Με λύπη παρατηρώ τα τελευταία χρόνια τα παιδιά να μιλούν απαξιωτικά για το μάθημα της Ιστορίας. Θα συμφωνήσω ότι τα βιβλία σχεδόν σε όλες τις βαθμίδες είναι πυκνογραμμένα, με πλήθος πληροφοριών μη διαχειρίσιμων από τα παιδιά. Το μάθημα καταλήγει να είναι μονότονο και βαρετό. Αν όμως μαζί με το κύριο βιβλίο της τάξης αξιοποιούνταν παράλληλα και άλλα βιβλία που θα λειτουργούσαν συμπληρωματικά, το ενδιαφέρον των παιδιών θα αυξανόταν. Πολύ περισσότερο δε αν αυτά τα κείμενα διαβάζονταν μεγαλόφωνα μέσα στην τάξη.
Κάτω από αυτό το πρίσμα μπορούμε να δούμε τα παρακάτω δύο βιβλία:
Το πρώτο βιβλίο της Μαρούλας Κλιάφα, το «Τη νύχτα που το σκυλί μας μεταμορφώθηκε σε λύκο», μιλάει για μία δύσκολη ιστορική περίοδο, την περίοδο του εμφυλίου για την οποία δεν υπάρχουν πολλές αναφορές στα σχολικά βιβλία. Με λόγο ιδιαιτέρως συναισθηματικά φορτισμένο η συγγραφέας προσπαθεί να αφηγηθεί την ιστορία χωρίς να πάρει θέση. Η αφήγηση γίνεται μέσα από τα μάτια ενός παιδιού που είναι μάρτυρας της ιστορίας. Το βιβλίο αυτό θα μπορούσε κάλλιστα να λειτουργήσει ως πηγή και συμπληρωματικά με κείμενα των Ζέη και Σαρή. Μία ολόκληρη εποχή μεγάλων πολιτικών και κοινωνικών αλλαγών ξεδιπλώνεται στις σελίδες των βιβλίων αυτών.
Το δεύτερο βιβλίο είναι της Κατερίνας Λαγού, το «Ιωάννης Κ.- Το χρονικό ενός μυστηρίου» και είναι ένα βιβλίο γνώσεων που με πολύ έξυπνο τρόπο παρουσιάζει το ιστορικό γεγονός της δολοφονίας του Ιωάννη Καποδίστρια. Μία παρέα παιδιών προσπαθεί να λύσει το μυστήριο της δολοφονίας. Καθώς εξελίσσεται η σύγχρονη ιστορία των παιδιών εξελίσσονται παράλληλα και τα μακρινά ιστορικά γεγονότα.
Εν κατακλείδι και τα δύο βιβλία θα τα πρότεινα σε εκπαιδευτικούς που δουλεύουν με παιδιά Στ’ Δημοτικού και Γυμνασίου για να τα διαβάσουν μέσα στην τάξη. Επίσης σε γονείς που αγαπούν την Ιστορία και θέλουν να την αγαπήσουν και τα παιδιά τους. Προσοχή όμως! Θα ήταν καλό να τα διαβάσουν παρέα με τα παιδιά και όχι να τους τα αγοράσουν ως «λογοτεχνικά βοηθήματα». Η μελέτη της Ιστορίας είναι προσωπική απόλαυση όπως και η ανάγνωση ενός βιβλίου. Και τα δύο καλλιεργούνται.
Τη νύχτα που το σκυλί μας μεταμορφώθηκε σε λύκο , Μαρούλα Κλιάφα, εκδ. Πατάκη, 2021
Ιωάννης Κ. –Το χρονικό ενός μυστηρίου, Κατερίνα Λαγού , εκδ. Ψυχογιός, 2022