Παίζουμε κινηματογράφο;

Συγγραφέας: Γιάννα Δεληγιάννη
Εικονογράφηση: Σάκης Στριτσίδης
Εκδόσεις: Cinemathesis
Χρονιά έκδοσης: 2021
Ηλικίες: 7+, 9+, 12+

Ο κινηματογράφος είναι μια μορφή τέχνης που αν και αφορά σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά ως μέσο ψυχαγωγίας, δύσκολα συναντάται ως θέμα δημιουργικής απασχόλησης. Το “Παίζουμε κινηματογράφο” της σκηνοθέτιδας και ιδρύτριας της εταιρίας Cinemathesis, Γιάννας Δεληγιάννη είναι ένας όμορφος τρόπος μέσα από ένα άλλο αγαπημένο μέσο ψυχαγωγίας – το βιβλίο – τα παιδιά να έρθουν πιο κοντά και να μάθουν περισσότερα για το σινεμά. Μπορεί η σκοτεινή αίθουσα να μας μαγεύει, όμως πόσα γνωρίζουμε για το πώς γίνεται μια ταινία.

Μέσα από τις γεμάτες εικόνες σελίδες του “Παίζουμε κινηματογράφο”, συγγραφέας και εικονογράφος δημιουργούν δύο παράλληλες ιστορίες, δύο παράλληλες αφηγήσεις: μια αυτή που μια παρέα παιδιών στις διακοπές τους αποφασίζει να “παίξει κινηματογράφο” και άλλη μία που ο αναγνώστης έρχεται σε επαφή, είτε με πολύ χαρακτηριστικά στοιχεία της τέχνης αυτής, όπως την κλακέτα, το μπουμ, την κάμερα, τις καρέκλες και την οθόνη του σινεμά, είτε με πολύ χαρακτηριστικές αναπαραστάσεις που έχουμε γνωρίσει μέσα από σπουδαίες ταινίες από τις αρχές του 20 αιώνα ώς και τις μέρες μας. Οι δύο γραμμές αφήγησης μπλέκονται μεταξύ τους, δημιουργώντας το κατάλληλο έδαφος για να ξεκινήσει μέσα από την ανάγνωση (ακόμα και το απλό ξεφύλλισμα) αυτού του βιβλίου η ενασχόληση με την 7η Τέχνη. Τι είναι το μπουμ, τι είναι η κάμερα, τι κάνει η κλακέτα, τα θερινά σινεμά βρίσκονται μόνο στην Ελλάδα, αυτό το μαύρο στρογυλλό καπέλο πού θυμάσαι να το έχεις δει, αυτή την φωτεινή επιγραφή που γράφει “σινεμα”; Τι σχέση έχουν τα κύματα του Hokusai, το κόκκινο μπαλόνι που δεσπόζει και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, ο αστροναύτης, ο άνθρωπος με το σκάφανδρο, το “κατσαριδάκι”; Όλες αυτές και ακόμα περισσότερες ερωτήσεις μπορούν να απαντηθούν μέσα από τις σελίδες του “Παίζουμε κινημαγράφο;”.

Αν κερδίζει κάτι σε αυτό το βιβλίο γνώσεων, πέρα από την ιστορία του, που όλοι – μικροί και μεγάλοι – κάπως, κάπου την έχουμε ζήσει, αυτό το παιχνίδι ρόλων και καταστάσεων που συναρπάζει όσα χρόνια κι αν περάσουν, είναι οι αμέτρητες εικονογραφικές αναφορές στο σινεμά. Είναι αυτές, που μαζί με το παιχνίδι των παιδιών, θα κινήσει το ενδιαφέρον των αναγνωστών να μάθουν περισσότερα για το αγαπημένο τους μέσο ψυχαγωγίας, το οποίο μπορεί δύο χρόνια τώρα να μεταφέρθηκε από το σινεμά στο σπίτι μέσω των πλατφόρμων λόγω της πανδημίας, η μαγεία του όμως παραμένει ίδια. Και δεν υπάρχει και καλύτερος ίσως άνθρωπος που να μπορεί να μεταφέρει στα παιδιά την αγάπη του για το σινεμά, από έναν άνθρωπο που όχι μόνο έχει σπουδάσει κινηματογράφο άλλα έχει στηρίξει μεγάλο μέρος την επαγγελματικής του πορείας στην προσπάθεια ένταξης της 7ης Τέχνης στον πυρήνα της εκπαίδευσης μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, κινηματογραφικές λέσχες με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, εργαστήρια κλπ. Περισσότερες πληροφορίες για το έργο της Γιάννας Δεληγιάννη στο www.cinemathesis.com.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Οι μικροί φιλόσοφοι*

Κάθε βιβλίο περιέχει μικρές ιστορίες δύο ή τριών σελίδων με τις περιπέτειες μιας παρέας ανθρωπόμορφων ζώων. Απλές στιγμές, όπως το μοίρασμα μιας μερίδας πατάτες ή ένας καινούριος φίλος που δε μιλάει τη γλώσσα μας, γίνονται αφορμή για κουβέντα.

Η ιστορία της Τέχνης σε 21 γάτες

Η Nia Gould μας προτείνει μια φρέσκια, διασκεδαστική διαδρομή στην ιστορία της Τέχνης, ακολουθώντας τα ίχνη της γάτας – μοντέλου. Εικοσιένα διαφορετικά κινήματα τέχνης, με τα βασικά χαρακτηριστικά τους και τους αντιπροσωπευτικούς καλλιτέχνες που τα επινόησαν ή τα υπηρέτησαν, αποτυπώνονται επάνω σε γάτες που ποζάρουν αυτάρεσκα και με αυτοπεποίθηση στις σελίδες αυτής της καλαίσθητης έκδοσης.

Η Τζούλια και ο καρχαρίας

Μια ολιγόμηνη μετακόμιση σε ένα παλιό φάρο φέρνει αντιμέτωπο ένα δεκάχρονο κορίτσι, τη Τζούλια και τους γονείς της, με σωρεία αλλεπάλληλων προκλήσεων. Η Κίραν Μίλγουντ Χέργκρεϊ πραγματεύεται δύσκολα θέματα που αφορούν τη σχέση με την οικογένεια, τους φίλους, τον εκφοβισμό, την ψυχική ασθένεια. Το δεκάχρονο κορίτσι καλείται να διεκδικήσει καινούργιες φιλίες, να υπερασπιστεί φίλους που πέφτουν θύματα εκφοβισμού, να αντιμετωπίσει τα δικά της τραύματα και κυρίως να διαχειριστεί την ψυχική ασθένεια της μητέρας της.