Κείμενα: Θεόδωρος Παπακώστας (Archaeostoryteller)
Εικονογράφηση: Faze Design Studio
Εκδόσεις: Key Books
Χρονιά έκδοσης: 2024
Ηλικίες: 9+
Η Ιστορία είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον μάθημα που αρχίζει να διδάσκεται στην Τετάρτη Δημοτικού και ολοκληρώνεται στο τέλος του Λυκείου, όμως η διδασκαλία της γίνεται με τέτοιο τρόπο που τελικά ελάχιστες πληροφορίες μένουν στα παιδιά στο τέλος κάθε χρονιάς. Είναι περισσότερο μάθημα-βάσανο, παρά ένας τρόπος να μάθουν για σημαντικά γεγονότα του παρελθόντος. Κείμενα-σεντόνια, συχνά κακογραμμένα, παραφορτωμένα με ονόματα και χρονολογίες και παιδιά που αναγκάζονται να τα μαθαίνουν παπαγαλία για χάρη των εξετάσεων και των βαθμών. Τελικά όμως τι έχει μείνει; Ποιος θυμάται την ιστορία της Αρχαιότητας, του Βυζαντίου, ακόμα και τα νεότερα κομμάτια της, αυτά της Γαλλικής Επανάστασης, του Διαφωτισμού, της Ελληνικής Επανάστασης, κλπ.
Η ερώτηση που πρέπει να θέσουμε εξαρχής είναι μία και αυτή είναι “με ποιον τρόπο μαθαίνουν ευχάριστα τα παιδιά”; Η απάντηση είναι λίγο πολύ γνωστή, αλλά πολλές φορές παραγκωνίζεται. Μέσα από το παιχνίδι και τη βιωματική εμπειρία. Ο αρχαιολόγος Θεόδωρος Παπακώστας γνωρίζει πολύ καλά τον τρόπο για να αγαπήσουν τα παιδιά – αλλά και οι μεγάλοι – την Ιστορία και πιο συγκεκριμένα αυτή της Αρχαίας Ελλάδας. Μετά το “Παιδιά, χωράει όλη η αρχαιότητα στο ασανσέρ”, το καλοκαίρι μας παρουσίασε το “Η αρχαιότητα είναι παιχνιδάκι”, ένα βιβλίο γεμάτο διαστηριότητες, γρίφους και παιχνίδια που σκοπό έχουν να διδάξουν, αλλά και να διασκεδάσουν.
Τα κείμενα ανταποκρίνονται στην ηλικία των παιδιών που απευθύνεται το βιβλίο (9+). Είναι απλά διατυπωμένα, ώστε να είναι εύκολα κατανοητά, αλλά περιέχουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την κάθε χρονική περίοδο στην οποία γίνεται αναφορά. Υπάρχει ένας βασικός χαρακτήρας, ο Ηρακλής, που λειτουργεί ως ο οδηγός μας μέσα στο ταξίδι στον χρόνο και που μας συστήνεται από τον ίδιο τον συγγραφέα στην αρχή του βιβλίου, όμως τελικά ο ρόλος του περιορίζεται στην εμφάνισή του στο κάτω μέρος κάθε σελιδας, ως περίπου το τέλος, όπου και ολοκληρώνεται το ταξίδι. Ίσως η συνεισφορά του θα μπορούσε να είναι πιο ουσιώδης και να μην περιορίζεται μόνο στην επανάληψη της ίδιας φιγούρας σε κάθε σελίδα, έχοντας έναν κάποιο ρόλο πέραν του διακοσμητικού. Οι δραστηριότητες που έχουν επιλεχθεί άλλες είναι “πανευκολούρες” που θα έλεγαν και οι αναγνώστες στους οποίους απευθύνεται το βιβλίο και άλλες κρύβουν έναν βαθμό δυσκολίας, που σημαίνει ότι πρώτα θα πρέπει να έχεις διαβάσει προσεχτικά το κείμενο για να προχωρήσεις, άρα να μπεις στη διαδικασία να ερευνήσεις. Επίσης, βασίζονται όχι μόνο στις γνώσεις, αλλά και στην παρατηρητικότητα. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του πρότζεκτ παίζει και η εικονογράφηση από το Faze Design Studio. Κυριαρχούν τα έντονα χρώματα, ενώ οι εικόνες αντλούν έμπνευση από την ιστορική περίοδο που κάθε κεφάλαιο αναφέρεται, οπότε γίνεται και οπτική σύνδεση των γραπτών πληροφοριών με αυτές που αντλούνται από τις εικόνες. Μεγάλο ρόλο σε όλο το βιβλίο παίζει και το χιούμορ. Αστείες ατάκες ή εικόνες βρίσκεις διάσπαρτες σε όλες σχεδόν τις σελίδες, κάτι που κάνει την ανάγνωση πιο ανάλαφρη, χωρίς όμως να χάνει την ουσία της και τον σκοπό της.
Στις σχεδόν 96 σελίδες του βιβλίου αυτού κάνουμε ένα ταξίδι στον χρόνο και τον χώρο, με αφετηρία την εποχή του Λίθου και προορισμό τον Τρωικό Πόλεμο και τον Οδυσσέα, κάνοντας στάσεις σε διάφορους πολιτισμούς και μαθαίνοντας παίζοντας για τις τέχνες της εκάστοτε εποχής, τους πολέμους και τις ναυμαχίες και τους βασικούς πρωταγωνιστές. Το “Η αρχαιότητα είναι παιχνιδάκι” δεν είναι ένα βιβλίο Ιστορίας με όρους σχολικούς, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος μέσα από τις πολύχρωμες σελίδες του, τα διασκεδαστικά του κείμενα και παιχνίδια, τα παιδιά να αφομοιώσουν πληροφορίες απαραίτητες χωρίς να χρειάζεται να παπαγαλίσουν, χωρίς το βάρος της εξέτασης, αλλά με γνώμονα μόνο τη χαρά της ανακάλυψης και του παιχνιδιού.