Pamela Lyndon Travers: 125 χρόνια από τη γέννησή της

Στις 9 Αυγούστου συμπληρώνονται 125 χρόνια από την ημερομηνία γέννησης της γυναίκας που έμελλε να δημιουργήσει με την πένα της έναν από τους πιο αγαπημένους λογοτεχνικούς χαρακτήρες παγκοσμίως, τη Μέρι Πόπινς. Η Pamela Lyndon Travers ή περισσότερο γνωστή με τα αρχικά της P. L. Travers σύστησε στο κοινό τη νταντά με τις υπερφυσικές ικανότητες το 1934 και μάγεψε και ακόμα μαγεύει τα παιδιά που διαβάζουν ή ακούν να τους διαβάζουν τις περιπέτειές της, ενώ όλοι θα ήθελαν να είναι στη θέση του Μαικλ και της Τζέιν, των παιδιών της οικογένεια Μπανκς.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το Pamela Lyndon Travers δεν είναι παρά το ψευδώνυμο της Helen Lyndon Goff. Γεννήθηκε στις 9 Αυγούστου του 1899 στην Αυστραλία, όπου και πέρασε τα πρώτα χρόνια της ζωής της με τον ιρλανδικής καταγωγής πατέρα της Travers Robert Goff,  την Αυστραλιανή μητέρα της, Margaret Agnes Goff και τις δύο αδερφές της. Ο πατέρας της εργαζόταν σε τράπεζα, ήταν όμως αλκοολικός και πέθανε όταν η Travers ήταν μόλις 7 ετών. Αυτό τη στιγμάτισε και δεν έπαψε, σύμφωνα με τους βιογράφους της, να αναζητά μια πατρική φιγούρα στις δικές της διαπροσωπικές σχέσεις. Το πόσο επηρέασε τη ζωή της και το συγγραφικό της έργο ο πατέρας της και η απώλειά του φαίνεται και από τη Μέρι Πόππινς, όπου ο πατέρας της οικογένειας των Μπανκς εργάζεται κι εκείνος σε τράπεζα, όπως ο δικός της πατέρας. Το ψευδώνυμό της, άλλωστε, μαρτυρά την αγάπη που του είχε, αφού δανείστηκε το όνομά του και το έκανε το νέο της επίθετο. Το Pamela ήταν πολύ της μόδας όταν το επέλεξε, ενώ το μόνο που δεν άλλαξε ήταν το μεσαίο της όνομα.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τη Μέρι Πόππινς, ο λογοτεχνικός αυτός χαρακτήρας δεν έγινε διάσημος λόγω της ταινίας του 1964 με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Άντριους. Η αλήθεια είναι πως τα βιβλία που έγραψε η Αυστραλο-Βρετανή συγγραφέας είχαν προλάβει να μαγέψουν από πιο νωρίς τα παιδιά. Η νταντά με που είχε μεταξύ άλλων την ικανότητα να πετάει, εμφανίστηκε στον κόσμο αυτόν τριάντα χρόνια πριν την πρώτη προβολή της ταινίας, το 1934, σε εικονογράφηση της Mary Shepard (κόρης του εικονογράφου του Winnie-the-Pooh του A. A. Milne) και έμελλε να γίνει, λόγω του Walt Disney και της απίστευτης επιμονής του, σύμβολο της ποπ κινηματογραφικής κουλτούρας παγκοσμίως.

Η Julie Andrews (αριστερά) με τον Walt Disney και την P. L. Travers στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας “Mary Poppins” το 1964

Ο Walt Disney πίεζε για περίπου 20 χρόνια την Travers να του παραχωρήσει τα δικαιώματα της Μέρι Πόππινς ώστε να δημιουργήσει την ταινία του 1964. Η αντίστασή της ήταν σθεναρή, αλλά τελικά δέχτηκε να μεταφερθεί η ιστορία της στη μεγάλη οθόνη. Αλλώστε, βρισκόταν στο χείλος της οικονομικής καταστροφής και η ταινία θα της απέφερε – όπως και τελικά έγινε – πολλά χρήματα. Ο λόγος που η Travers δεν ήθελε σε καμία περίπτωση η Μέρι Πόππινς να βγει “χαζοχαρούμενη”, ήταν επειδή εκείνη αλλιώς την είχε στο μυαλό της. Η δημιουργός της δεν επιθυμούσε να δει την Πόππινς να γίνεται μιούζικαλ, ενώ απεχθανόταν τα κινούμενα σχέδια όπως και τα τραγούδια των αδερφών Sherman, τα εμβληματικά πλέον Α spoon full of sugar και Supercalifragilisticexpialidocious, αλλά και το Chim Chim Cher-ee για το οποίο κέρδισαν Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού εκείνη τη χρονιά μαζί με το Όσκαρ καλύτερου Soundtrack για τη μουσική της ταινίας.

Ο χαρακτήρας της νταντάς που δημιούργησε εκείνη στα βιβλία της δεν ήταν τόσο γλυκιά όσο η Τζούλι Άντριους στην ταινία και φυσικά δεν ήθελε επ’ ουδενί να φαίνεται ότι υπήρχε ερωτικό ειδύλλιο με τον Μπερτ (Ντικ Βαν Ντάικ). Παρ’όλα αυτά, η ταινία και μιούζικαλ έγινε και κινούμενα σχέδια είχε. Η Travers έκλαψε στην πρεμιέρα της και όχι από συγκίνηση, αλλά επειδή είδε τη δική της Μary Poppins να καταστρέφεται από το Χόλιγουντ, κάτι που λειτούργησε αρνητικά σε οποιαδήποτε άλλη κίνηση των κινηματογραφικών στούνιο για τη δημιουργία sequel.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Walt Disney κατάφερε τελικά να αποκτήσει τα δικαιώματα της Μέρι Πόππινς, αλλά και οι λόγοι που η Travers αντιστεκόταν φαίνονται καθαρά στην ταινία “Saving Mr. Banks“, σε σκηνοθεσία John Lee Hancock, με πρωταγωνιστές τον Tom Hanks (Walt Disney) και την Emma Thompson (P. L. Travers), ενώ στο διαδίκτυο υπάρχουν εξαιρετικά ντοκιμαντέρ που μιλούν για τη ζωή και το έργο της συγγραφέως.

Σε ό,τι αφορά το συγγραφικό της έργο, η Τράβερς έγραψε συνολικά 8 βιβλία με πρωταγωνίστρια τη Μέρι Πόππινς: Μαίρη Πόππινς, Η Μαίρη Πόππινς επιστρέφει, Η Μαίρη Πόππινς ανοίγει την πόρτα, Η Μαίρη Πόππινς στο πάρκο, Mary Poppins from A to Z (αλφαβητάριο που δεν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά ), Mary Poppins in the kitchen (επίσης δεν έχει μεταφραστεί – είναι μια ιστορία που περιλαμβάνει και συνταγές), Η Μαίρη Πόππινς στην οδό των Κερασιών και Η Μαίρη Πόππινς και το διπλανό σπίτι (διατηρείται η ορθογραφία των τίτλων των βιβλίων). Πριν όμως γίνει γνωστή, και με τον ερχομό της από την Αυστραλία στη Μεγάλη Βρετανία, η Travers εργάστηκε ως ανταποκρίτρια για λογαριασμό διάφορων αυστραλιανών εφημερίδων, λόγω της γνωριμίας της με τον Ιρλανδό ποιητή George William Russell, μερικά από τα ποιήματά της δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα The Irish Statesman, ενώ ασχολήθηκε και με την καλλιτεχνική κριτική για τη πολιτιστική επιθεώρηση New English Weekly.

Η Τράβερς δεν παντρέυτηκε ποτέ, ενώ τεκνοθέτησε ένα αγόρι, μην αποκαλύπτωντάς του ποτέ ότι δεν ήταν η βιολογική του μητέρα. Η αποκάλυψη έγινε όταν ο δίδυμος αδερφός του εμφανίστηκε στην πόρτα της οικογένειας. Όπως ο πατέρας της έτσι και ο γιός της Camillus πέθανε από ασθένεια που σχετίζεται με τον αλκοολισμό.

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

2o Cycladic Kids Festival

Το παιδικό Φεστιβάλ του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης είναι και φέτος γεγονός! Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης διοργανώνει το δεύτερο Cycladic Kids