Ζηνοβία

Σενάριο: Morten Durr
Σχέδιο: Lars Horneman
Απόδοση: Γεωργία Τσάκωνα
Εκδόσεις: Ηλίβατον
Χρονιά έκδοσης: 2023
Ηλικίες: 12+

H Ζηνοβία ήταν η βασίλισσα της Παλμύρας, της ρωμαϊκής αποικίας που βρίσκεται στη σημερινή Συρία. Από αυτή την εκθαμβωτικής ομορφιάς, σαγηνευτική, ευφυή, θαρραλέα, φιλόδοξη και ακαταμάχητα χαρισματική γυναίκα παίρνει έμπνευση το βιβλίο του Δανου συγγραφέα Mόρτεν Ντέρ και η πρωταγωνίστρία του, η μικρή Αμίνα. Το κορίτσι αυτό ζει μαζί με την οικογένειά της στη Συρία. Η οικογένειά της, λόγω των πολεμικών συρράξεων έχει χάσει την οικονομική της δύναμη, όμως και οι δύο της γονείς αγαπούν πολύ το παιδί τους και του εκδηλώνουν καθημερινά την αγάπη τους, ειδικά η μητέρα της. Με αυτή τη σκέψη στο μυαλό της και την εικόνα της Ζηνοβίας για την οποία της μιλούσε συνεχώς η μαμά της, όταν ο πόλεμος φτάσει πλεόν και στη δική της πόρτα, η μικρή Αμίνα θα αναγκαστεί να ξεκινήσει για το γνωστό πλέον και άκρως επικίνδυνο ταξίδι μέσα σε βάρκες αμφιβόλου ασφάλειας, για να βρεθεί σε τόπο χωρίς στρατιώτες, βία και θάνατο. Αντί για αυτό όμως θα βρεθεί κατά μεσής της θάλασσας. Και το κρυφτό που κάποτε έπαιζε με τη μαμά της στο πλυσταριό του σπιτιού της κάπου στη Συρία, που τη γέμιζε χαρά και την έκανε να γελάει και να διασκεδάζει, θα πάρει τώρα διαστάσεις μιας παγίδας θανάσιμης.

Ο Morten Durr γράφει ιστορίες που αντλούν έμπνευση από πραγματικές καταστάσεις. Πρώτα γνωρίσαμε την Άννα, που βίωνε τη μητρική κακοποίηση στο “Το χαλασμένο τηλέφωνο” (εκδ. Ηλίβατον), μετά την Ivalu από το ομώνυμο βιβλίο (δεν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά) που ζει με τον καταπιεστικό και κακοποιητικό πατέρας της, ενώ παράλλαλα βιώνει την καταπίεση που έχουν υποστεί οι άνθρωποι της φυλής των Ινουίτ της Γροιλανδίας. Ύστερα μας γνώρισε τον Ναντίμ από το “Never let go of Samira’s hand” (επίσης δεν έχει μεταφραστεί στα ελληνικά) και μίλησε για την προσφυγιά και την απώλεια και τώρα μας γνωρίζει την Αμίνα. Το κορίτσι που με την ιστορία της μας υπενθυμίζει τις ιστορίες εκατοντάδων παιδιών που έχουν χαθεί στη Μεσόγειο και αλλού, για να μπορέσουν τα ξεφύγουν από τα δεινά των πολέμων.

Άλλες φορές μόνο με τις εικόνες του Lars Horneman, μέσα από καρέ ή ολόκληρες σελίδες και άλλες φορές μεσα από την αφήγηση του Morten Durr, ξετυλίγεται μπροστά μας μια ιστορία τόσο γνώριμη, που όμως όσες φορές και αν τη διαβάσουμε, όσες φορές και αν την ακούσουμε στις ειδήσεις, δεν σταματάει να μας θλίβει. Το στοιχείο της σιωπής που χρησιμοποιεί το Durr μεγεθύνει όλα τα συναισθήματα που γεννάει το κείμενο εκεί που υπάρχει. Η εικόνα παίζει πρωταρχικό ρόλο, όπως και τα χρώματα: κιτρινωπά και καφέ για τη Συρία, τα χρώματα της άμμου, της ζέστης, του χώματος, πράσινα και μπλε για τη βαθιά, αγριεμένη θάλασσα, ροζ για την αθωότητα του παιδιού, της Αμίνας και του κάθε παιδιού που βρίσκεται “παγιδευμένο” σε καταστάσεις που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στον θάνατο.

Το grafphic novel “Ζηνοβία” των Durr και Horneman είναι μια ιστορία δυνατή για τη μεγαλύτερη ανθρωπιστική κρίση που έχει βιώσει ο πλανήτης τα τελευταία χρόνια. Είναι ένας πικρός, λυπητερός ύμνος για όλα εκείνα τα παιδιά και τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους στην προσπάθειά τους να βρουν έναν τόπο και να ζήσουν ειρηνικά. Είναι μια υπενθύμιση ότι κανείς ποτέ δεν θα ξεκινήσει να φύγει από τη χώρα του, αν κάτι πραγματικά φοβερό δεν τον απειλεί, είτε μιλάμε για πόλεμο, είτε για πείνα και φτώχεια. Ιδανικό για παιδιά από 12 ετών, ένα βιβλίο που η ανάγνωσή του αποτελεί αφορμή για να ξεκινήσουν πολλές συζητήσεις για την ειρήνη, τις πολιτικές, τον πόλεμο και τα δεινά που φέρνει αυτός σε όλη την ανθρωπότητα. Αναζητήστε το!

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Κοντά στις ράγιες

Συγγραφέας: Άλκη ΖέηΔιασκευή & Σχέδιο: Στέλλα Στεργίου, Γεωργία ΖάχαρηΕκδόσεις: ΜεταίχμιοΧρονιά έκδοσης: 2023Ηλικία: 10+ Αυτό που συμβαίνει στην ελληνική εκδοτική σκηνή

Σημάδια

Όλοι γενιόμαστε με κάποιου είδους σημάδι. Μικρό ή μεγάλο. Μεγαλώνοντας τα σημάδια αυτά εξαφανίζονται, εμφανίζονται άλλα, κάποια είναι ορατά σε όλους, κάποια αόρατα, μυστικά. Κάποια λειτουργούν σαν αναμνηστικά, κάποια σαν φυλακτά.

Ποιος θέλει έναν φτηνό ρινόκερο;

Ποιος θέλει έναν φτηνό ρινόκερο; Είναι καλός να γίνεται κρεμάστρα, να παριστάνει ωραία το πορτατίφ, να σε βοηθάει να ζητάς χαρτζιλίκι από τον μπαμπά και να σε προστατεύει από τη μαμά όταν σε μαλώνει χωρίς λόγο, είναι εξαιρετικός στο κρυφτό και στο παιχνίδι στη θάλασσα, πολύ εξυπηρετικός στο πλέξιμο, αλλά πολύ άβολος στις αγκαλιές και στον ύπνο. Ποιος θέλει έναν φτηνό ρινόκερο;