Απρόσμενοι φίλοι: η σειρά

Συγγραφέα: Βασίλης Παπαθεοδώρου
Εικονογράφηση: Λίλα Καλογερή
Εκδόσεις: Καστανιώτης
Χρονιά έκδοσης: 2017-2018
Ηλικίες: 5+ (αφήγηση), 7+ (ανάγνωση)

 

Ο Τόνγκο ήταν ένα σκυλί που έζησε στις αρχές του 20ού αιώνα στην Αλάσκα, η Αύρα ήταν ένα άλογο που έζησε στην αρχαία Κόρινθο, ενώ η Σερ Αμί ένα περιστέρι που έζησε την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Με μια πρώτη ματιά θεωρούμε πως δεν υπάρχει κανένα κοινό ανάμεσα στα τρία αυτά ζώα. Κι όμως! Το κοινό τους στοιχείο είναι ότι τα ζώα αυτα υπήρξαν στην πραγματικότητα, δεν είναι δημιουργήματα της φαντασίας του συγγραφέα. Είναι τρία υπέροχα ζώα που με τη ζωή τους, τη γενναιότητά τους και τη γρηγοράδα τους έσωσαν (κατά κάποιο τρόπο το ένα, στην πραγματικότητα τα άλλα δύο) τις ζωές των ανθρώπων τους. Ο Βασίλη Παπαθεοδώρου, γνωστός για τα νεανικά και εφηβικά του μυθιστορήματα, καταπιάνεται για πρώτη φορά με κείμενα που απευθύνονται σε πιο μικρούς σε ηλικία αναγνώστες και αντλώντας έμπνευση από τρείς πραγματικές ιστορίες, πλάθει τρία διαφορετικά, μικρά σε έκταση, διηγήματα. Η πρώτη ύλη προέρχεται από αληθινά γεγονότα κι αυτό είναι κάτι που ιντριγκάρει πολύ την περιέργεια των αναγνωστών. Κάπου στην πορεία μπαίνει η μυθοπλασία και η ιστορίες απογειώνονται.

Το μαγικό στις τρεις αυτές ιστορίες του Βασίλη Παπαθεοδώρου (θα ακολουθήσουν κι άλλες), είναι ο τρόπος που είναι γραμμένες: διαβάζοντάς τες είναι σαν να ακούς τον συγγραφέα να στις διηγείται. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι είναι βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, εξιτάρουν τη φαντασία και σε κάνουν να θες να μάθεις κι άλλα για το τι έγινε με τον Τόνγκο μετά την εξαιρετικά δύσκολη αποστολή του στα παγωμένα εδάφη της Αλάσκα ή με την Αύρα, το άλογο που κέρδισε χωρίς αναβάτη στους 67ους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας, κάνοντας περήφανο τον λαό της Κορίνθου ή με την Σερ Αμί, το ταχυδρομικό περιστέρι που αφήψισε όλους τους κινδύνους και τη βροχή από σφαίρες των Γερμανών και των συμμάχων τους, εκπληρώνοντας την αποστολή της και σώζωντας έτσι ένα στράτευμα. Ο συγγραφέας όμως δεν μας αφήνει ξεκρέμαστους στο τέλος των ιστοριών του. Στις τελευταίες σελίδες των βιβλίων, ο αναγνώστης μπορεί να βρει την πραγματική ιστορία, αλλά και μερικά στοιχεία για την εποχή που έζησαν τα ζώα αυτά, τις συνήθειες των ανθρώπων τότε, το πώς χρησιμοποιούσαν τα ζώα στην καθημερινή τους ζωή κ.ά.

Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της σειράς αυτής είναι η συμβολή της εικονογράφου Λίλας Καλογερή, η οποία μας μίλησε για το πώς εικονογράφησε τα τρία αυτά βιβλία: “Όπως και με άλλα βιβλία του Βασίλη, που βαζίζονται σε πραγματικά γεγονότα, πρέπει να κάνω έρευνα. Οπότε, θελει αρκετό ψάξιμο το εικαστικό κομμάτι. Ιδίως για θέματα ενδυματολογικά, αρχιτεκτονικής κτλ. Ακόμα και για μια απλή εικόνα με μερικά σπίτια στο φόντο, θα χρειαστεί να βρω φωτογραφίες της εποχής για να δω κάποια στοιχεία που χαρακτήριζαν π.χ. τα σπίτια. Αυτό είναι και από τα πράγματα που μου αρέσουν στα βιβλία του Βασίλη, ότι μαθαίνω πολλά πράγματα εικονογραφώντας τα. Στο Σερ Αμι, για παράδειγμα, έψαξα την εποχή του πολέμου και προσπάθησα να ακολουθήσω την παλέτα και την αισθητική της. Στην Αυρα που διαδραματίζεται το 512 πΧ είχα σαν σημεία αναφοράς μόνο ευρήματα από περίπου εκείνη την εποχή (αμφορείς), οπότε έπρεπε να αυτοσχεδιάσω και να βασιστώ σε κάποια στερεότυπα που έχουμε για την αρχαιότητα, ελπίζοντας ότι είναι σωστα, όπως οι χιτώνες, αλλά και σε εικονογραφησεις από άλλα παιδικά βιβλία σχετικά με τα χρόνια εκείνα”.

 

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Τα ήσυχα βράδια

Η θεματολογία του βιβλίου αυτού περιστρέφεται γύρω από τη νύχτα και απ’ ό,τι συμβαίνει ‘στα σκοτεινά’. Σε τι οφείλεται η ύπαρξη της νύχτας, τι συμβαίνει στο σκοτεινό ουρανό, πως λειτουργεί ο ύπνος, γιατί το μαύρο κυριαρχεί στην όραση του ανθρώπου το βράδυ, ποια η σχέση των ζώων και κάποιων φυτών με τη νύχτα; Αυτές και πολλές άλλες ερωτήσεις που τυχόν έχουμε μεγάλοι και μικροί γύρω από τα λιγότερο φανερά και γνωστά ‘καμώματα της ημέρας’, απαντώνται μέσα σε 19 δισέλιδα.

Ο κύριος Γεμάτος και ο κύριος Αδειανός

Η Christina Bellemo με το απλό, μα βαθιά φιλοσοφικό, κείμενο της κατορθώνει από τις πρώτες μόλις σελίδες του βιβλίου να ανακινήσει τα έντονα, αλλά και τα πιο οικεία συναισθήματα. Με ρήματα όπως «νιώθω», «χρειάζομαι», «φοβάμαι», «συγκινούμαι», που φανερώνουν αμέσως τη συναισθηματική κατάσταση των δύο ηρώων, πετυχαίνει την ταύτιση των αναγνωστών/ριών και παράλληλα τους δίνει τη δυνατότητα να αναστοχαστούν τις έννοιες της συνύπαρξης, της συνδιαλλαγής και της συμπόρευσης.

Όταν ανοίγω τα φτερά μου

Ένα πολύ ιδιαίτερο βιβλίο, εικονογραφικά και θεματικά, είναι αυτό του Marc Majewski, ένας ύμνος στη γονεϊκή αγάπη. Η ιστορία ανοίγει με ένα υπέροχα ανακατωμένο παιδικό δωμάτιο, εκεί που ένα μικρό αγόρι φοράει τα πολύχρωμα φτερά πεταλούδας που μόλις έφτιαξε και βγαίνει ολόχαρο στην εξοχή να παίξει και να “πετάξει”.