Διαδραστικές αναγνώσεις με άρωμα Ιταλίας

Κρατάω στα χέρια μου δύο χαρτονέ βιβλία της Paloma Canonica, τα “Buongiorno sole” (Καλημέρα ήλιε) και “Buonanotte luna” (Καληνύχτα φεγγάρι), που έφερα μαζί μου από την έκθεση της Μπολόνια. Τα δυο αυτά βιβλία βρίσκονται στη λίστα των προτεινόμενων του Nati per Leggere (Γεννημένος για να διαβάζει), του εθνικού προγράμματος της γειτονικής Ιταλίας που ξεκίνησε το 1999. Στόχος του προγράμματος αυτού είναι οι πολύ πρώιμες ευκαιρίες για ακρόαση μεγαλόφωνων αναγνώσεων από τους γονείς ή τους δασκάλους, οι οποίοι συνδέονται με μια ισχυρή συναισθηματική σχέση με το παιδί. Το πρόγραμμα, που απευθύνεται σε οικογένειες με παιδιά 6 μηνών έως 6 χρόνων, υποστηρίζεται από την Πολιτιστική Ένωση Παιδιάτρων(!), από την Ένωση Ιταλικών Βιβλιοθηκών και το CSBNO – Centro per la Salute del Bambino Onlus (Κέντρο για την υγεία του παιδιού). Το πρόγραμμα του Nati per Leggere πραγματοποιείται σε όλη την ιταλική επικράτεια, συμμετέχουν περισσότεροι από 2.000 δήμοι, εμψυχώνεται από βιβλιοθηκονόμους, παιδιάτρους, εκπαιδευτικούς και υποστηρίζεται από δημόσιους φορείς, πολιτιστικούς και εθελοντικούς συλλόγους.

Τα δύο βιβλία για τα οποία μιλάμε σήμερα, αναφέρονται “στην τελετουργία του πρωινού ξυπνήματος και του βραδινού ύπνου”. Είναι απλά. Στο βιβλίο της καλημέρας τα μάτια του παιδιού ανοίγουν, βλέπουν το φως του ήλιου, το χέρι, το παιχνίδι που είναι στο κρεβάτι, τον σκύλο του σπιτιού και την μαμά! Όλα και όλους τα καλημερίζει. “Καλημέρα ήλιε, Καλημέρα χέρι…Καλημέρα μαμά!”. Στο βιβλίο της καληνύχτας η πορεία είναι αντίστροφη. “Καληνύχτα μπαμπά, καληνύχτα πόδι… Καληνύχτα φεγγάρι!”. Στην αρχή και στο τέλος των δύο βιβλίων υπάρχουν οι εικόνες των αντικειμένων του οικείου περιβάλλοντος του παιδιού, για παιχνίδια παρατήρησης και μία πρώτη επαφή με τη γλώσσα. 

Σκέφτομαι αρχικά πόσο σημαντικό είναι για μία χώρα να μεριμνά για τη διαμόρφωση μελλοντικών αναγνωστών μέσα από την καλλιέργεια της αναγκαιότητας των βιβλίων και της ανάγνωσης από την βρεφική ηλικία. Πιστεύω πως μόνο μέσω ενός τέτοιου προγράμματος δίνονται ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης σε όλα τα παιδιά,  ανεξάρτητα από το βιοτικό επίπεδο και την προσβασιμότητα της οικογένειάς τους στα πολιτισμικά αγαθά. Και εύχομαι κάποια στιγμή και στη χώρα μας να δημιουργηθεί μία ανάλογη δράση μαζί με ένα ισχυρό δίκτυο παιδικών και βρεφικών βιβλιοθηκών. 

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη: οι λέξεις δημιουργούν κόσμους ολόκληρους

“Αν μου ζητούσε κάποιος να να του πω έναν μόνο λόγο για τον οποίο αγαπώ και υπηρετώ τη μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη, είκοσι χρόνια τώρα, είναι γιατί πιστεύω πως είναι ο μόνος τρόπος για να συνυπάρχουμε με ίσους όρους”.

Ένα λίγο διαφορετικό άρθρο για τη μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη από την εκπαιδευτικό Ελευθερία Καλούδη.