Διαδραστικές αναγνώσεις: Οι φίλοι μας στην φάρμα

Κρατάω στα χέρια μου τρία board books (βιβλία με σκληρά φύλλα από χαρτόνι), της σειράς «Οι φίλοι μας στη φάρμα» του Αξελ Σέφλερ από τις εκδόσεις Πατάκη. Είναι βιβλία ιδανικά για μεγαλόφωνη ανάγνωση σε πολύ μικρούς αναγνώστες, καθώς περιέχουν έμμετρες ιστορίες με ήρωες ζώα που καλούνται να διαχειριστούν συναισθήματα και ανάγκες τους. Οι τίτλοι τους είναι: Η ανήσυχη κότα, Η νυσταγμένη αγελάδα και Το παχουλό γουρούνι.

Βρίσκομαι σ’ έναν χώρο ελεύθερης έκφρασης για παιδιά, σε συνθήκη messy play. Η ομάδα αποτελείται κυρίως από μαμάδες με παιδιά 1 έως 4 χρόνων, αλλά και μπαμπάδες και γιαγιάδες! Το περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί από την Ελευθερία Τραπεζανλίδου*, η οποία εμψυχώνει το εργαστήρι, έχει θεματική που εμπνέεται από τα τρία βιβλία του Σέφλερ. Είναι απόκριες και κάποια παιδιά είναι ντυμένα ζωάκια. 

Υπάρχουν τέσσερις σταθμοί στη διαδρομή του παιχνιδιού. Μέσα στον χώρο βρίσκομαι κι εγώ με τα βιβλία μου και το τύμπανό μου. Άλλοτε μιλάω στα παιδιά, άλλοτε στους γονείς, άλλοτε στέκομαι και τα παρατηρώ. Τα παιδιά βουτάνε στην κυριολεξία στο παιχνίδι. Στη γωνιά με τις τέμπερες βάφουν πατούσες και παλάμες, χρησιμοποιούν πινέλα και βούρτσες, με πολλούς τρόπους απολαμβάνουν την υφή και το αποτύπωμα του χρώματος. Στην «επιφάνεια δραστηριοτήτων» παίζουν με τα ζώα που βρίσκονται ανάμεσα σε φυσικά υλικά όπως ξύλα, λουρίδες χαρτιού, αυγά από πηλό, φύλλα μαρουλιού, καλαμπόκι και Oobeck, ένα μείγμα από κορν φλάουερ νερό και κακάο που προσομοιάζει με λάσπη. 

Η φωτοτράπεζα φιλοξενεί μαλακά χρωματιστά μπαλάκια στο νερό και ξύλινα  σχήματα. Υπάρχει κι η κουζίνα, αγαπημένο σημείο στο χώρο. Τα παιδιά μαζεύουν από παντού τα υλικά που τους αρέσουν και μαγειρεύουν. Οι μικροί εξερευνητές κινούνται ελεύθερα σ’ αυτό το «ασφαλές περιβάλλον», δηλαδή ένα περιβάλλον που στόχος του είναι να δημιουργεί εμπιστοσύνη σε μεγάλους και μικρούς, όπως ακούω συχνά την Ελευθερία να λέει. Αυτά αποφασίζουν για το πού θα παίξουν και το πώς. Οι ενήλικες τ’ ακολουθούν και συμμετέχουν κι αυτοί αν θέλουν στο παιχνίδι.  

Η ώρα περνάει κι η γιορτή των αισθήσεων κορυφώνεται. Τα παιδιά καθαρίζουν τα χέρια τους και κάθονται στην αγκαλιά των δικών τους. Ένας ρυθμός μας οδηγεί στην ιστορία, ένα τραγούδι γίνεται γέφυρα από το ένα βιβλίο στο άλλο, η πρότερη αισθητηριακή εμπειρία συμβάλει στην ακρόαση των παιδιών με όλο τους το σώμα. Η σχέση που δημιουργείται είναι ο ορισμός της διάδρασης!  

*Η Ελευθερία Τραπεζανλίδου είναι η ιδιοκτήτρια του πολυχώρου πολιτιστικής έκφρασης και παιδικού βιβλιοπωλείου «Αερόπλοιο». Έχει σπουδάσει στους Hehe art and therapy play, messy and sensory play και είναι πιστοποιημένο μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου Αισθητηριακής Εκπαίδευσης και Θεραπείας – Messy Play Greece. 

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

Μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη: οι λέξεις δημιουργούν κόσμους ολόκληρους

“Αν μου ζητούσε κάποιος να να του πω έναν μόνο λόγο για τον οποίο αγαπώ και υπηρετώ τη μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη, είκοσι χρόνια τώρα, είναι γιατί πιστεύω πως είναι ο μόνος τρόπος για να συνυπάρχουμε με ίσους όρους”.

Ένα λίγο διαφορετικό άρθρο για τη μεγαλόφωνη ανάγνωση στην τάξη από την εκπαιδευτικό Ελευθερία Καλούδη.