Συνέντευξη: Λιάνα Δενεζάκη

 

Ενα από τα πιο έξυπνα παιχνίδια που έχουν σαν βάση τους την εικονογράφηση και τη φαντασία είναι οι Παραμυθοκάρτες. Η συγγραφέας και εικονογράφος Λιάνα Δενεζάκη (φωτογραφία) σε συνεργασία με τον επίσης συγγραφέα, σχεδιαστή και προγραμματιστή Μάνο Κρόκο και μια πληθώρα συνεργατών, δημιούργησαν τις εικονογραφημένες αυτές κάρτες, που σκοπό έχουν όχι μόνο να διασκεδάσουν τα παιδιά με τις ιστορίες που τα ίδια θα φτιάξουν, αλλά και να παρέχουν ένα πολύτιμο εργαλείο σε εκπαιδευτικούς και γονείς, όπου μέσα από το παιχνίδι θα βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν τη φαντασία τους, τη δημιουργική τους σκέψη και τον περιγραφικό και αφηγηματικό τους λόγο.

Οι δυο τους ξεκίνησαν μόλις πριν από λίγες ημέρες κι ένα νέο εκδοτικό επιχείρημα, το Κίτρινο Πατίνι, από το οποίο βγαίνουν οι Παραμυθοκάρτες τους και όχι μόνο. Για τώρα, μπορειτε να βρείτε τα τρία πρώτα μαγικά κουτιά με τις εικονογραφημένες κάρτες: τα Ιστορίες με μουσούδες, με πρωταγωνιστές ζωάκια κατοικίδια αλλά και αδέσποτα, Ιστορίες από το Μαγικό Βασίλειο, με κάρτες που μιλούν για τα συναισθήματα και το Ιστορίες από το νησί της Φαντασίας με ήρωες από τα αγαπημενα παραμύθια. Οπως και στους Μυθοπλάστες, που τους αγαπήσαμε πολύ, έτσι κι εδώ, η επιστημονική επιμέλεια έχει γίνει από τη Ζωή Κρόκου, Δρ Ειδικής Παιδαγωγικής. Το Κίτρινο Πατίνι ξεκίνησε σήμερα το μεγάλο του ταξίδι στον χώρο των εκδόσεων και εμείς είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με την κ. Δενεζάκη για τις νέες τις περιπέτειες στον χώρο των παραμυθιών, του παιχνιδιού και της φαντασίας.

 

Καταρχάς, θα θέλαμε να μάθουμε τι είναι οι Παραμυθοκάρτες;

Οι Παραμυθοκάρτες είναι ένα παιχνίδι μυθοπλασίας, με στόχο εκτός από τη διασκέδαση –που θα έπρεπε να αποτελεί τη βάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας– την καλλιέργεια της φαντασίας, της δημιουργικής σκέψης και της ανάπτυξης του λόγου. Τα παιδιά «διαβάζουν» τις εικόνες που φέρουν πάνω τους οι κάρτες και μαθαίνουν τον τρόπο να χτίζουν βήμα-βήμα ολοδικές τους ιστορίες και παραμύθια. Παραμύθια που μπορούν να τα γράψουν, να τα εικονογραφήσουν, να τα ζωντανέψουν μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και –γιατί όχι;– να τα αφηγηθούν στους γονείς τους το βράδυ πριν από τον ύπνο.

 

Πώς μπορεί ένα παιδί να παίξει μαζί τους; Πόσα παιδιά μπορούν να παίξουν ταυτόχρονα; 

Υπάρχουν αμέτρητοι τρόποι για να παίξει ένα παιδί με τις Παραμυθοκάρτες και θα τους ανακαλύψει… παίζοντας. Ωστόσο, ο πιο απλός τρόπος για να φτιάξει ένα παιδί μια ιστορία είναι να τραβήξει μία κάρτα από κάθε χρώμα, καθώς οι 49 κάρτες χωρίζονται σε επτά κατηγορίες, κάθε μία από τις οποίες έχει κι ένα από τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Βάζοντας τις κάρτες που τράβηξε σε μια σειρά, έχει ήδη έτοιμη μια εικονογραφημένη ιστορία που μπορεί να «διαβαστεί» με αμέτρητους τρόπους. Όμως στη φαντασία δεν υπάρχουν ούτε όρια, αλλά ούτε και κανόνες. Έτσι, άλλες φορές η δημιουργία παραμυθιών μπορεί να είναι μια ατομική διαδικασία και να χρειάζεται έναν μόνο παίκτη, άλλοτε δύο, κι άλλοτε μια ολόκληρη τάξη ή ένα σχολείο! Κοντολογίς, παίζεται από 1-100 και παραπάνω παίκτες!

 

Εκτός από ενδιαφέρον παιχνίδι, είναι κι ένα εργαλείο στα χέρια εκπαιδευτικών και γονιών, αλλά και λογοθεραπευτών, ψυχολόγων και εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Με ποιον τρόπο μπορεί να βοηθήσει στη δουλειά τους; 

Η ανάπτυξη του περιγραφικού και αφηγηματικού λόγου είναι από τα βασικά συστατικά μιας εξαίσιας παραμυθοσυνταγής. Αν τώρα σε αυτή αναμείξεις υλικά όπως η ενσυναίσθηση,  η φαντασία και η κριτική σκέψη, έχεις καταφέρει να επιτύχεις πολλαπλούς σκοπούς.

 

Πώς προέκυψε η ιδέα της δημιουργίας αυτού του παιχνιδιού; 

Η ιδέα ήταν του Μάνου Κρόκου, ο οποίος, παρατηρώντας τα εργαστήρια βιβλίου που έκανα στα σχολεία με τα παιδιά, διέκρινε ένα κοινό μοτίβο. Τότε σκέφτηκε πως θα ήταν ιδιαίτερα βοηθητικό να φτιάξουμε μια σειρά εργαλείων που θα κάνουν τη διαδικασία να φαίνεται… παιχνίδι. Έτσι άρχισαν όλα.

 

Εκτός από τον Μάνο Κρόκο, που εμπνεύστηκε τη δομή των Παραμυθοκαρτών και εσένα την εικονογράφηση, υπάρχει και η συμμετοχή της δρ Ζωή Κρόκου. Ποια ακριβώς είναι η συμβολή της;

Καταρχάς να διευκρινίσω πως πρόκειται για απλή συνωνυμία. Η δρ Ζωή Κρόκου μοιράζεται μαζί μας ένα κοινό όραμα. Να αποκτήσει η φαντασία μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας την αξία και το σεβασμό που της χρειάζεται. Να πάψει να αντιμετωπίζεται σαν ίδιον στην καλύτερη περίπτωση των καλλιτεχνών –στη χειρότερη, των ανώριμων ανθρώπων και των παιδιών– και να αναγνωριστεί ως ισότιμο μάθημα με τα μαθηματικά, τη γλώσσα και τη φυσική. Άλλωστε, χωρίς φαντασία καμία πρόοδος δε θα είχε επιτευχθεί σε κανένα απολύτως ανθρώπινο εγχείρημα. Έτσι, ανέλαβε να εντάξει αυτή την ωραία ιδέα σε παιδαγωγική βάση και να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα πάνω της. Υπογράφει τη θεωρητική τεκμηρίωσή της και μέσα από ημερίδες και δημοσιεύσεις εντάσσει τις λειτουργίες του παιχνιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 

Από τις εκδόσεις Κίτρινο Πατίνι θα κυκλοφορήσουν τρεις νέες σειρές Παραμυθοκαρτών. Σε τι διαφέρουν από τις προηγούμενες που έχετε κυκλοφορήσει, τους Μυθοπλάστες; 

Ξεκινάμε με τρία σετ Παραμυθοκαρτών που χωρίζονται σε θεματικές κατηγορίες. Το πρώτο (Ιστορίες από το νησί της Φαντασίας) αφορά αποκλειστικά τη μυθοπλασία και στόχος είναι να καταλάβουν τα παιδιά πόσο απλά μπορούν να δομήσουν μόνα τους ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος. Τα παιδιά πλάθουν μόνα τους τους ήρωες και τους μπλέκουν σε περιπέτειες με αφορμή τις εικόνες που βλέπουν. Το δεύτερο σετ (Ιστορίες από το Μαγικό Βασίλειο) είναι στοχευμένο στα συναισθήματα. Μέσα από τις εικόνες των καρτών αυτών, τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν στους ήρωες της ιστορίας συναισθήματα όπως π.χ. η λύπη, η χαρά, η ζήλια, ο φόβος, η αγάπη ή η ντροπή και ο ενθουσιασμός. Στη συνέχεια τα παιδιά πλέκουν την ιστορία τους με στόχο οι ήρωες να ξεπεράσουν τα εμπόδια και να βρουν λύσεις, ώστε να φτάσουν στο «Κι έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα…». Τέλος, με δεδομένη μία ακόμα θλιβερή πρωτιά στη χώρα μας, αυτή στις κακοποιήσεις ζώων, θέλαμε να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά στην αγάπη προς τα ζώα και την ενσυναίσθηση. Οπότε οι πρωταγωνιστές αυτού του τρίτου σετ (Ιστορίες με μουσούδες) είναι αγαπημένες «μουσούδες» και παιδιά που ξέρουν ή μαθαίνουν να τις αγαπούν .

 

Τι άλλο θα δούμε από το Κίτρινο Πατίνι;

Το Κίτρινο Πατίνι ευελπιστεί να δείξει σε μικρούς και μεγάλους πως η  φαντασία, το παραμύθι και η δημιουργική σκέψη σε συνδυασμό με τη γνώση μπορεί να γίνουν τα εφόδια για έναν καινούριο κόσμο, πολύ πιο όμορφο από τον δικό μας. Σύντομα, θα κυκλοφορήσουν δύο ακόμα σετ Παραμυθοκαρτών, με θέμα το διάστημα και την αλφαβήτα, που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης. Θα ακολουθήσουν επίσης παραμύθια, βιβλία με ιστορίες χωρίς λόγια, μόνο με εικόνες, όπου τα παιδιά, αντλώντας υλικό και από την προηγούμενη αναγνωστική τους εμπειρία θα γράφουν τα ίδια τις ιστορίες, αλλά πολλά άλλα. Το καλό με τις ιδέες, είναι ότι δεν τελειώνουν ποτέ…

 

Ακούστε εδώ και το τραγούδι που έγραψε για τις Παραμυθοκάρτες η τραγουδοποιός. ερμηνεύτρια και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Αννυ Θεοχάρη.

Περισσότερα για το Κίτρινο Πατίνι εδώ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΕ ΤΟ

ΜοΜΑ: Curtis Scott

Ο Curtis Scott (αριστερά), υπεύθυνος του εκδοτικού του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA), βρέθηκε τον Οκτώβριο στην Αθήνα και στο πλαίσιο των επισκέψεών του σε σχολεία μίλησε με τη Ζωή Κοσκινίδου για τα βιβλία Τέχνης που απευθύνονται σε παιδιά.

Anna Wilson

Η Anna Wilson γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αυστραλία, σπούδασε και ακολούθησε ακαδημαϊκό δρόμο, ταξίδεψε πολύ και γνώρισε πολλά μέρη. Όμως πάντα αγαπούσε να ζωγραφίζει. Ένα συμβάν στη ζωή της έπαιξε καταλυτικό ρόλο, ώστε να παρατήσει την ακαδημαϊκή της ενασχόληση και να αφιερωθεί σε αυτό που πάντα αγαπούσε αλλά φοβόταν να τολμήσει: να ζωγραφίζει. Κάπως έτσι ξεκίνησε να εικονογραφεί παιδικά βιβλία. Κάπως έτσι συνεργάστηκε με τη συγγραφέα Holly Hughes και μαζί δημιούργησαν αυτό το συγκινητικό και πολύ ατμοσφαιρικό βιβλίο που μιλάει για τη φιλία, τη σημασία της προσφοράς και τη μαγεία του χειμώνα… Με αφορμή την κυκλοφορία στα ελληνικά του βιβλίου “Το αγόρι που έφερε το χιόνι” (εκδ. Μάρτης) η Ζωή Κοσκινίδου μίλησε με την εικονο-γράφο.