Συγγραφέας: Αμαλία Πέτροβα
Εικονογράφηση: Πέτρος Χριστούλιας
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Χρονιά έκδοσης: 2022
Ηλικία: 5+

Οι φιγούρες των μαγισσών πάντοτε εμφανίζονται στη λογοτεχνία (παιδική και ενήλικη) και την ποπ κουλτούρα (σινέμα, τηλεοπτικές σειρές, βίντεο κλιπ) ως ανατριχιαστικές, σκοτεινές και υποχθόνιες. Μέσα από την πληθώρα γραπτού και προφορικού λόγου, μέσα από παραμύθια, μυθιστορήματα fantasy, εικονογραφημένα βιβλία για παιδιά αλλά και τις άπειρες προφορικές ιστορίες της λαϊκής παράδοσης σχεδόν όλων των χωρών, έχουμε μάθει πως οι μάγισσες συμβολίζουν τον τρόμο, τη μανία, την κακία.

Στο βιβλίο της Αμαλίας Πέτροβα έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε μια εντελώς διαφορετική μάγισσα και να κατανοήσουμε τα δικά της παράπονα και προβληματισμούς, καθώς η πρωταγωνίστριά μας, η Βαλμπούργκα, έχει βαρεθεί να είναι ο περίγελος ανάμεσα στους ξακουστούς ήρωες παραμυθιών.

Τι ακριβώς συμβαίνει; Οι πιο αγαπημένοι, οι πιο γνωστοί χαρακτήρες των παραμυθιών, με ιστορία αιώνων και θαυμαστές σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου συναντιούνται κάθε χρόνο και κάνουν ένα λαμπερό πάρτι, από το οποίο δεν λείπει κανείς. Στη γιορτή αυτή, αφήνουν πίσω τους κάθε διαφωνία και διασκεδάζουν με την ψυχή τους. Η Σταχτοπούτα δέχεται κοπλιμέντα από τις ψηλομήτες αδερφές της, η Χιονάτη από την φρικτή μητριά της, κ.ο.κ . και όπως καταλάβατε οι φιλοφρονήσεις πάνε και έρχονται. Φίλοι και εχθροί γίνονται ένα έστω για μια μόνο μέρα. Θα περίμενε κανείς, όλοι αυτοί οι πολύ διάσημοι ήρωες και να έχουν και τρόπους! Η αλήθεια είναι πως είναι ευγενικοί προς όλους, εκτός από τη Βαλμπούργκα και τον βοηθό της, στους οποίους συμπεριφέρονται με τον χειρότερο δυνατό τρόπο.

Η Βαλμπούργκα δέχεται τα υποτιμητικά και πικρά σχόλια εδώ και αιώνες για το γεγονός πως δεν έχει το δικό της παραμύθι. Εκτός από την προσωπική της στενοχώρια, για την απουσία προσωπικού της παραμυθιού, αναγκάζεται να δέχεται και τους χλευασμούς των υπολοίπων, οι οποίοι την αποκλείουν από την ετήσια γιορτή. Φέτος όμως αποφάσισε να τους εκδικηθεί. Ετσι, ο Παπουτσωμένος Γάτος βγάζει και παρατάει τις μπότες του, η Χελώνα αφήνει τον Λαγό στη μέση του αγώνα (καθώς θυμάται ότι έχει διαγώνισμα την επόμενη ημέρα) και το καλύτερο, ο λύκος και η κοκκινοσκουφίτσα… παίζουν μπάλα. Και δεν φτάνουν μόνο αυτά, οι ήρωες ξεχνούν τα λόγια τους, τις ιστορίες τους και τα παραμύθια εξαφανίζονται από κάθε βιβλίο, σε όλη την Γη. Περιττό να αναφέρουμε πως κάτι τέτοιο δημιουργεί απίστευτο πανικό, με τα παιδιά να κλαίνε και μένουν ξύπνια, αφού τα παραμύθια χάθηκαν και δεν έχουν πλέον τι να τους διαβάσουν οι γονείς τους.

Η επιλογή της συγγραφέα να δώσει στους χαρακτήρες των πολύ γνωστών παραμυθιών ανθρώπινα χαρακτηριστικά και συμπεριφορά αποτελεί μια κλασική προσπάθεια παραδειγματισμού και σύγκρισης μέσω της ανάγνωσης ή της αφήγησης. Οι διάσημοι ήρωες των παραμυθιών απομυθοποιούνται  και δημιουργείται ένα εύφορο πεδίο για συζήτηση γύρω από τη γνωριμία, την κατανόηση και αποδοχή της διαφορετικότητας. Η αδιαφορία, η σκληρότητα  και η απάθεια των ηρώων προς την Βαλμπούργκα φέρνει ως αντίδραση την απόφαση της να επέμβει και να χαλάσει τα παραμύθια τους.

Δεν πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε πως η παρουσία των ξωτικών, που “πλέκουν και γράφουν” τα παραμύθια είναι κομβικής σημασίας, διότι είναι οι πρώτοι που αποφασίζουν να αναγνωρίσουν τη Βαλμπούργκα και να της γράψουν την ολόδική της ιστορία, στο «Μεγάλο Βιβλίο των Παραμυθιών». Έτσι, η μάγισσά μας, συνειδητοποιώντας τι είχε προκαλέσει, αναλαμβάνει τις ευθύνες της, για να σώσει τον κόσμο των παραμυθιών. Η εικονογράφηση, σε πράσινο και λευκό με έμφαση στις κινήσεις και τις αντιδράσεις των χαρακτήρων, βοηθούν να εστιάσουμε στην ουσία της ιστορίας.

H εικονογράφηση του Πέτρου Χριστούλια κινείται στο γνωστό κομίστικο ύφος του δημιουργού και συμβάλει με τον δικό της τρόπο στην εξέλιξη της ιστορίας, διανθίζοντας την πλοκή, διακοσμώντας το κείμενο και δίνοντας ζωή στους χαρακτήρες των παραμυθιών.

Ένα διασκεδαστικό βιβλίο, που δεν ξεφεύγει από την κλασική δομή των παραμυθιών, με το ηθικό δίδαγμα να κλείνει την ιστορία που έπλεξε η συγγραφέας.